onsdag 21 april 2010

Äntligen hemma!




Igår kväll kom vi fram efter vår låååånga bussresa från Tessaloniki dit vi flögs på lördagskvällen. Därmed missade Zelda och jag tyvärr en bokafton på NKs bokhandel i Stockholm, och Zelda kommer inte heller att vara med i kväll, på biblioteket i Västerås som planerat ...
I morgon åker jag och hämtar henne, tills dess får ni hålla tillgodo med en liten tik som verkade bo vid en bensinstation/rastplats i Serbien (bilden med blixt). Hon hade två skygga små valpar som avvaktade i bakgrunden medan hon gick runt och berättade att hon var hungrig och tacksamt skulle ta emot litet mat. Av mig fick hon en hel "paj" som jag inte klarade att äta (det händer inte ofta, men den var hård, gammal, extremt fet och smakade konstigt). Den lilla hunden, däremot, verkade tycka att den dög alldeles utmärkt. Bra att påminnas om att hundar faktiskt är allätare, i motsats till exempelvis katter.
Sedan kommer en bild av en Bearded Collie i Graz, Österrike, som skällde på alla som närmade sig den lilla butiken vilket verkade underligt tills det visade sig att hunden tillhörde en kund, och inte butiksägaren.
Till sist, för nu, en bild av ett värdigt åldrande: i korgen, på restaurangen i färjan till Rödby i Danmark ligger femtonåriga Lucy, en förnöjd gammal dam som enligt matte varken ser eller hör så bra längre, men som var alert och spred en lugn och positiv stämning runt sig...

7 kommentarer:

ej hundägare sa...

Välkommen hem!

Anonym sa...

Välkommen hem!
Vilken tur den lilla serbiska tiken hade som fick din paj(getögon? fårtestiklar?)! Men att hundar är allätare betvivlar jag ofta, i all synnerhet när jag bjuder min gastroenteritkonvalescent på torrfodret "Sensitive stomach"...

desperat hemmafru sa...

Välkommen hem! Så skönt det måste vara att kliva innanför dörren där hemma. FAst så fort man gjort det och gjort sig hemmastadd så undrar man ofta vad man hade så bråttom hem till. Fast Zelda har förstås väntat. Hon kommer att bli själaglad när du hämtar henne.

ej hundägare sa...

Därhemma väntar givande skrivtid gissar jag - den inre resan... och däremellan avkoppling med Zelda-aktiviteter :-)

Britt Marie sa...

Välkommen hem! Det måste kännas i kropp och själ, ett sånt äventyr! Lyckos Västeråsarna som har möjlighet att höra dig prata om Zelda i kväll!

Ludde sa...

Trevligt att du kom hem ordentligt och tack för de trevliga hundmötena du berättat om. Varma tassar, Ludde!

Lyckopiller sa...

Kan tänka mig att det blir skönt att hämta Zelda. Kan även tänka mig att du inte är så sugen på att åka buss på ett tag "smile". Välkommen hem!