måndag 13 oktober 2008

Tofs, oväntat svårt...


Zeldas högra öga har runnit litet den senaste tiden. Jag har väntat på att det ska gå över av sig själv, men det har det inte gjort. "Kolla att hon inte får hår i ögonen", föreslog veterinärkompisen när jag korridor(gym)konsulterade henne igår. Jaha - det är inte lätt att se om/när Zeldas hår/päls eventuellet irriterar hennes öga, så jag tänkte att jag skulle sätta upp håret i en liten tofs, då får ögat garanterat vila.
Sagt och gjort, köpte några små hårsnoddar och skred till verket. Zelda satt snällt medan jag höll på, men sedan la hon huvudet mot mattan, med nosen mellan frambenen, tryckte sig framåt och vips var snodden borta. Jag satte dit den igen. Hon satte sig och kliade energiskt med bakbenet mot huvudet. Snodden hade inte en chans.
Nu har jag sagt till henne på skarpen att hon inte får klia/gnida bort den, hon måste undra vad jag pysslar med. Men en dag eller två borde ju räcka för att testa hypotesen att det är hår i ögat som är problemet...
PS Om hon ser ofriserad ut beror det på att hon ska till en riktig hundfrisör på tosdag, så jag har låtit trimmerträningen (min) vila litet...

Inga kommentarer: