söndag 5 oktober 2008

Hälsan tiger still, eller kanske är jag litet lat...

Just nu är Zelda en problemfri liten hund i stort. Hon har löpt klart, och nu återgått till att vara pålitligt rumsren. Hon går hyfsat bra i koppel och kommer när man ropar på henne. Minst lika viktigt är det hon inte gör: hon skäller inte utom när dörrklockan ringer, hon tuggar inte på något hon inte får tugga på och hon kan lämnas ensam några timmar utan protester. Det enda jag inte lyckats med är att få henne att inte hoppa på mig/oss när vi kommer hem, men det håller på att bli bättre (hon ska sitta för att bli hälsad på, men hon har svårt att hålla sig i skinnet).
Resultatet: jag har slöat till. Jag har köpt en klicker men inte använt den, och det händer att vi går en hel promenad utan att jag engagerar Zelda i ngt särskilt (som att leta rätt på kastat godis eller föremål, att gå balansgång, hoppa upp på stenar osv...).
Skärpning krävs! Jag behöver först av allt se över våra träningsmål, just i detta ögonblick vet jag inte riktigt vad det är vi ska förbättra/lägga till. Klart att det då inte blir ngt gjort...
Mailade till igår Memea för att boka en ny tid, men måste i första hand fundera själv - det är ju bara jag som kan avgöra vad målet är, eftersom jag inte planerar en karriär för Zelda som lydnadschampion. Om jag inte vet vart jag vill komma blir det förstås svårt att veta vad som ska göras.
Många skulle vara nöjda med en hund som fungerar som Zelda gör nu, men jag tror/vet att hon har oerhört mycket mer att ge, och att jag bara kan få det om jag engagerar mig mer i vårt gemensamma liv...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är just nu mitt uppe i att träna rumsrenhet med vår 10 v valp Elvis, eller pirayan som vi ibland kallar honom. Han biter på allt.Din sumering av Zelda låter just nu som milsvida bort för mig. :-)

Unknown sa...

Jag gissar att Elvis inte är en Chinese Crested (de brukar inte vara så pirayalika), men det tog månader innan Zelda fattade var det var hon skulle kissa o så...
Mitt enda tips: tålamod! (Och försök att inte glömma att Elvis gör så gott han kan...)