onsdag 22 oktober 2008

Inflationsmål...


Punktligt, enligt hundböckerna, har Zelda börjat göra det en hund brukar göra vid 7 månaders ålder: försöka ta litet mer kommando över sitt liv, testa gränser och sig själv. I Zeldas fall har det bland annat yttrat sig i att hon försöker/vill försvara sina värdefulla resurser, som exempelvis ett grisöra eller ngt annat jag köpt för att hon ska ha ngt att tugga på.
En bok jag tycker har en trevlig ton och goda råd är "Dogs behaving badly" av Gwen Bailey. Hon har ett tips som jag nu försöker följa: skapa inflation. Den som har tio grisöron behöver inte försvara ett av dem särskilt intensivt. Sedan går vi runt där Zelda är, bryter av med en bit godis, försöker att göra henne så trygg som möjligt, trots att hon har lyckats få tag på någonting hon vill behålla.
Undrar hur det kan kännas att vara en mycket liten hund och att ändå våga säga "Nu är det jag som har den här, och jag vill behålla den". Hon blir alldeles stel i sin vanligen så böjliga lilla kropp, det känns som om hon gör något som hon egentligen är väldigt rädd för. Anders Hallgren skriver att äldre vargar bara lugnt låter en ung osäker varg vara ifred ifall den vaktar något den fått tag på... samtidigt måste ju Zelda acceptera att släppa sådant hon inte får ha...
Som tur är vaktar hon inte sin mat - där har vi småtränat att jag har stoppat ner ngt extra gott i matskålen medan hon äter, så att hon uppfattar att den som närmar sig hennes torrfoder kommer med gåvor, och inte tänker ta ifrån henne någonting.

4 kommentarer:

pingel sa...

Hej! Blev glatt överraskad när jag hittade sidan om Zelda. Jag är stolt ägare till en av hennes syskon, lilla Bonbon. Ser fram emot fortsatt läsning om hennes liv och små "upptåg"

Unknown sa...

O så kul att höra av dig! Hur har ni det? Har du ett foto som jag kunde lägga upp på bloggen - vore väldigt kul att se hur Bonbon har utvecklats - har ju inte sett något av syskonem sedan jag hämtade Zelda i maj...

pingel sa...

Hej Åsa! Har försökt att skicka ett kort, men jag har inte lyckats få till det. Har du en vanlig mailadress som jag kan skicka korten till i stället....

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.