torsdag 12 december 2013

Bästa kontaktövningen?

Vi har just nu en back-to-basics vecka och tränar bara kontakt och uppmärksamhet. Exempelvis har jag fickorna fulla av pyttesmå frolicbitar på promenaderna som delas ut så snart någon av damerna spontant tar ögonkontakt. Jag kör även "Är du pepp?" medan jag håller en godisbit (eller i Nemis fall en leksak) under hakan och belönar för positiv uppmärksamhet (stadig blickkontakt, viftande svans) som jag försöker tänja lite tidmässigt. De har även fått ligga och vänta på ett varsågod med blicken på mig och inte på godiset som ligger och frestar.
Vore kul att få höra vilka kontaktövningar ni tycker är bra så att vi kan få lite inspiration till variation.

Bilder: 1 kontakt, 2 varsågoda



3 kommentarer:

[Anna] sa...

En bra kontaktövning är när man har hunden tittande mot sig och man klickar och kastar iväg godisen, så måste hunden komma tillbaka och börja om sökandet på kontakt och att man förlänger tiden längre och längre.
Sen så all kontaktövning med störning är ju så bra, jag brukar gå med mina pojkar en och en för att träna kontakt övningar med svårare och svårare störning.

Lena sa...

Jag provar också olika positioner, med mina labbar har vi tränat rätt mycket "stadga", men så gick jag en rallylydnadskurs och insåg att "stanna" betyder bara stanna när dom ser mig... Så stanna, jag går runt dom, en åtta runt dom osv. Sen kontakt= belöna. Eller andra positioner för dom, med frambeneb mot ett träd, och belöna kontakt, dra ut på tid, du går runt trädet osv. Men du använder redan mycket positioner antar jag genom freestylen . Jag använder också att de är två, sitt stanna sen säger jag "bara" och det betyder att bara den vars namn jag säger kommer på inkallning, lägger sig osv och den andra går jag fram och belönar.

Eva sa...

Tänkte på det som jag nu ser Anna skrivit.
Assars coach kallade det "pendeln". A fick sitta framför mig, ta kontakt och så langade jag en godis åt ena hållet som han fick hämta. Hunden tillbaka och börja om.
För att knöla till det lite för honom skulla jag sedan passa på att vända mig när han hämtade godiset. Alltså stå kvar på samma ställe men vrida mig runt. (Förvirrade honom faktiskt ngr ggr, för han satte sig där han varit innan :) )