söndag 2 september 2012

Vad vi fått med oss från gårdagen:

Viktigast tycker jag: vi ska lägga in särskilda träningspass för belöningsträning respektive störningsträning. Vi ska testa att använda två olika tasstargets, en för två tassar som man kan avvända för att förflytta hunden (exakt dit ska du), och en annan för en tass om man vill att hunden ska göra någonting med en framtass.
Jag måste få mer säkerhet i hur jag berättar för hundarna att det de gör är rätt och att de ska fortsätta, eller att momentet nu är slut och att vi ska göra något nytt.
Det här blev kort för nu ska vi straxt iväg till dag två!

2 kommentarer:

eva s sa...

det låter svårt, jag förstår inte :)

Unknown sa...

Sorry! Det vanliga är att vi begär något av hunden, och sedan belönar vi den när den har gjort det vi ber om. Det går även att belöna bara för att belöna, att bjuda hunden på träningspass där det enda den behöver göra är att ta emot eköningar av olika slag. helst ska hunden då bli mer och mer intresserad av belöningarna vi erbjuder, och i slutänden bli mer och mer intresserad av att samarbeta och arbeta för belöningen. Jag har aldrig ens kommit på idén att köra ett helt pass med bara belöning, men det ska vi börja med nu.

Störningsträning att träna hunden att göra det den ska oavsett vad som händer i omgivningen. Be hunden sitta vackert och lägg dig på golvet. Sitter den fortfarande vackert? Det gjorde inte Zelda, så det ska vi öva på, kunde bli ett riktigt roligt moment... Eller att träna i folksamlingar, träna där det finns viltspår, träna vid ett dagis...