lördag 8 september 2012

Kinesisk fågelhund?

Kineser är oftast sällskapliga, Zelda och Nemi är inget undantag. Där jag är, där är hundarna. Igår morse saknades plötsligt Nemi vilket brukar betyda att hon har hittat en väska eller en ficka som innehåller något intressant. Jag gick för att se vad hon höll på med, och hittade henne i vardagsrummet. Hon stod i en fåtölj med ena frambenet på armstödet, andra frambenet lyft, och blicken fixerad vid en blomkruka på fönsterbrädan. 
Hon såg ut som en miniatyrpointer med märklig frisyr.
Hon stod blick stilla, tittade inte upp när jag kom in i rummet, kroppen var på helspänn.
Så har hon aldrig gjort förut, så jag gick fram för att försöka förstå vad hon stirrade på.
Och där, bakom blomkrukan, satt en liten fågel och tryckte! Den ena risfågeln hade tagit sig ut ur buren, och antagligen försökt ta sig in igen. Fåglarna är inte alls rymningsbenägna så jag har slarvat litet med hur jag har hängt upp deras holk, och den ena måste ha råkat ta sig ut genom springan mellan holk och bur.
Tack Nemi! Vem hade väl kunnat tro att hon hade det i sig?

Rymlingen:

Fågelhunden:

9 kommentarer:

eva s sa...

tur, min hund försökte äta upp vår undulat.

Anonym sa...

Det var en fin fågel.

Olga da Polga sa...

woaw bravo Nemi!

Arlo sa...

Snyggt jobbat, Nemi!

Jessie sa...

Oj, vad duktigt gjort av Nemi! Han är väldigt söt! Om du har lust och titta in på min blogg om min nakenhundhund Sumo, så finns den här: http://sumoshundblogg.blogspot.se/

/Jessie :)

Unknown sa...

Jag är mest lättad över att hon inte satte tänderna i fågeln. Lyckligtvis flyger den bra (har en stor bur), men olyckan hade lätt kunnat vara framme... Nu har jag justerat holken.

Marina sa...

Bra jobbat, Nemi!

Eva sa...

Duktig tjej! Tyckte väl att det ska vara ordning och reda:)

Elisabeth sa...

Risfåglar är trevliga fåglar, vi har en hel drös...