lördag 15 september 2012

Och så var det Nemi...

Nemi susar igenom provet utan större betänkligheter. I motsats till Zelda kan hon tänka sig att leka med gummileksaken som ingår i testet, och att hämta den när jag kastar den. I likhet med Zelda springer hon inte och leker med testledaren... Nemi skäller på "fula gubben", Zelda är helt tyst. Båda hälsar på honom efteråt. Ingen av hundarna blir särskilt oroad över skrammel och upphoppande figurer, och Nemi klarade underlagen bättre än jag hade trott.
Sammanfattningsvis är hundarna trygga, snälla, Nemi är en något arg liten hund, Zelda visade ingen som helst aggression.
Jag tycker att det var väldigt kul att se hur hundarna betedde sig i en standardiserad situation. Det mesta gick ungefär som väntat, extra roligt att de var så avspända och samarbetsvilliga.
Svårast för mig: att stå som en staty och vara tyst...
Återkommer med fler funderingar!

4 kommentarer:

Lyckopiller sa...

Förstår mig inte riktigt på poängsystemet du visar på föregående inlägg, men i mina ögon verkar testen ha gått riktigt bra?

Unknown sa...

Jo, noll betyder att hunden exempelvis inte har bitit alls, 01 har den bitit litet, osv upp till 05 som väl gissningsvis är en rejäl attack... Den som poängsätter har gått kurs och lärt sig vilka beteenden som ger vilken poäng.
Bra gick testet dels därför att båda hundarna genomförde alla moment med övervägande positiv attityd, dels därför att de var såpass orädda för läskiga gubbar och högt skrammel, duktigt för att vara känsliga kineser. Bra även av Nemi att låta sig klappas och hanteras vid flera olika tillfällen.
Jag ser detta som ett mått på hur hundarna har utvecklats och stabiliserats, och särskit att Zelda har fått betydligt bättre självförtroende :-)

Karln Schylberg sa...

Spännande !

Unknown sa...

Härligt att du gjort Bph med dina "kineser". Efter testet på min sa testledaren att det var en liten hund med nerver av stål (dvs som dina; stabila och trygga) och att det inte är det man väntar sig av deras utseende och rykte.

Hoppas att fler beskriver sina hundar i rasen, så vi får en någorlunda samlad bild över mentaliteten hos våra älsklingar och inte enbart en mentalitet baserad på "subjektiva tyckanden" och glada hundar.