torsdag 9 januari 2014

Mer Richard Curtis, positionsträning den här gången:

Har Nemi förstått position 10?


Nej, det har hon uppenbarligen inte, så jag byter ut plattformen mot ett CD fodral (lättare än ingen markering, men svårare än frigoliten). Nu går det bra!


Nästa gång kör jag CD fodral, litet papperskuvert, CD fodral och så vidare tills hon hittar positionen utan att det ligger något på golvet.
Bäst: det blir inga tråkiga "nu gjorde du fel" /"Nu har jag misslyckats igen" situationer, det är ju helt normalt att ingen kan gå framåt med hur stora steg som helst…


4 kommentarer:

Lena sa...

Så bra tips Richard Curtis -metoden! Och Nemi är verkligen ett geni!!

Unknown sa...

Kanske gäller det att locka fram geniet i sin hund?

Martina sa...

Jag har provat Richard Curtis-metoden med min hund, och vi gillar den verkligen! Det blir en bra känsla, man kan ju liksom inte misslyckas :) Tack för att du delar med dig!

Monika sa...

Bra tips! Det ska absolut testas när min valp blir äldre!