lördag 4 januari 2014

Koreografiträning.

Något jag behöver lägga ner mer tid på i år är att själv lära mig våra koreografier. Om/när jag blir osäker på vart jag ska så blir Zelda också osäker, och då vill hon inte så gärna vara med.
Så nu tränar jag en hel del för mig själv. Här ser ni en liten ny sekvens som ska in mitt i programmet. Jag lägger även in mina instruktioner till Zelda i min träning - jag måste ju be henne sätta sig lite innan hon ska sitta, och det måste jag också nöta in hos mig själv innan jag kan begära att det ska fungera när vi gör det tillsammans.
Det tog tre försök att få till det här så att det blev rätt när vi skulle filma, och då har jag ändå övat i några veckor. Freestyle är svårare än det ser ut!
Paraplyet måste ligga rätt, jag måste komma ihåg att ta det med höger hand, och att sedan backa runt det. Jag tränar även på att inte titta på Zelda utan att utgå ifrån att hon gör det hon ska.


Och så lägger vi till hunden. Detta är andra försöket, och ändå kommer vi fel i starten (jag håller inte reda på musiken), Zelda hamnar på fel sida av paraplyet och missförstår instruktionerna…


Och ungefär så här vill jag att det ska se ut (tredje försöket). 




Richard Curtis tycket att ett moment ska sitta 90% av gångerna på träning innan man ska tävla med det, nu får vi se till att få detta på plats!

5 kommentarer:

Lena sa...

Vilken härlig attityd Zelda har när hon springer runt paraplyet! Hon påminner om min "reaktivera" hund, när jag lyckats få honom att förstå vad jag vill så blir han helnöjd lixom i hela kroppen :)

Unknown sa...

Utmaningen med Zelda är att få henne tillräckligt trygg i det vi gör - därför är det bra med rekvisita som ju förankrar hennes arbete. Och visst är det roligt att se hur nöjd hon är när hon tycker att hon har koll på läget… :-)

Arlo sa...

Så roligt att få se! Och jag gillar verkligen musikvalet! Jo, jag har förstått att man ska ha en plan B om hund, eller matte, tappar en takt eller så. Nog är det mycket pyssel med freestyleprogram.

Unknown sa...

Till BMW - plan B, och C, och D, och E…. och improvisationsförmåga...

Bingolotti sa...

Bra tips att träna sig själv innan träning med hund, något för mig att definitivt testa!