tisdag 21 januari 2014

Kontaktövning...

När jag har belönat för kontakt har jag oftast bara gjort det genom att belöna när hundarna tar ögonkontakt. Nu läser jag om Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt och upptäcker att det finns ett smartare sätt att göra det på. Hunden tar kontakt, jag a) säger "Braaa, just så!" b) klappar hunden lite och c) ger den en godis (eller leker, om det är Nemi).
På det sätter får mitt "Bra" mer värde, klappen får mer värde, och vi får det roligare.
På kvällspromenaden igår beväpnade jag mig med en massa korvbitar, det blev en betydligt skojigare promenad än vanligt.

3 kommentarer:

Bingolotti sa...

Tack för tipset. Alla vardagsövningar att enkelt komma igång med i vardagen är välkomna nu när jag håller på och anpassar mig o Bingo till att jobba resp vara på hunddagis på heltid. Vi går nu oxå en relations-o samarbetskurs på Hundudden vilket är ett bra sätt att jobba ihop oss igen innan det blir dags för andra mer prestationsinriktade diton.

Olga da Polga sa...

åå "kontaktkontraktet" är min favoritbok ♥

Arlo sa...

Kontaktkontraktet kan man läsa om gång på gång och hela tiden hitta nya karameller att suga på!