tisdag 3 september 2013

När vi gör saker vi inte kan (ännu)


Arlo (uttalas Arlow, som i Arlo Guthrie), tio veckor, har tagit sig upp på en sten. Och tar sig ner.
Det är svårt. 
Stenen är hög och slät. Bakbenen vill inte riktigt följa med och frambenen viker sig när tyngdkraften till slut hjälper till. Huvudet mosas ner i gräset.

Vad gör Arlo då?
Bestämmer sig för att aldrig, aldrig mer ge sig in i en situation som han inte behärskar?
Sätter upp varningstejp runt stenarna i skogen?
Avråder andra från stenbestigning?

Eller gör han om det, gång på gång, tills han har fått kläm på hur han ska göra?

Tror att vi alla utgår ifrån att han väljer det senare alternativet, och att han därmed snart kommer att veta precis hur han ska ta sig ner från höga platser. Hans kroppskontroll kommer att öka, hans kunskap om omvärlden kommer att öka, hans självförtroende kommer att växa.

Som psykiater kan jag inte låta bli att tänka på alla de människor som inte kan se ett misslyckande som ett steg på vägen mot att lära sig hur något ska gå till. En del har blivit förlöjligade när de har gjort som Arlo, en del har blivit bestraffade trots att de har gjort så gott de har kunnat. Sedan är det svårt att våga försöka igen.

Jag skulle önska att många kunde hämta kraft ur bildserien med Arlo - den visar ju precis hur det är när vi gör saker vi inte kan (ännu). Tack Arlo!







Från Arlos blogg i lördags, med tillstånd.

12 kommentarer:

Olga da Polga sa...

Dessa bilders innehåll är de bästa jag sett på länge!

Unknown sa...

Fullständigt underbart! Precis så är livet. Trial and error - bara att försöka igen.
Vi njuter av underbar vindstilla morgon och en valp som har fått gnistan tillbaka.

Eva sa...

Jag har tänkt på det där någon gång, att människor mer skulle våga sig på att göra likt valpar (och även en del vuxna).
Det ÄR ju inte så attans farligt att riskera att se lite dum ut;)
Men det kräver ju också att vi andra kan göra som vi gör med valpar (och barn) och skrattar överseende och säger/tänker "Alla är vi barn i början!".
(Dessutom älskar jag Arlos koncentration ffa på sista bilderna: SÅ inne i det som lockar där nere att han inte verkar märka hur han kanar :) )

Jeanett Lemmeke sa...

Just så :-)

Maud Ayas och Shantis matte sa...

En inspirerande bildserie som kan användas på olika sätt.

Anonym sa...

Kan jag få använda fotomontaget och exemplet? Ett väldigt bra sett att förklara "trial & error" i livet.

Unknown sa...

Till Maria - OK för mig, men bäst att du även hör med BMW som tagit bilderna, nås via Arlos blogg.

eva s sa...

Ett misstag om dagen är bra för magen :)

Anonym sa...

Tack, det ska jag göra. :)

Lena sa...

Underbart!
Jag ska också kolla om jag får använda bilderna :) Är det ok att använda din text till också ?

Unknown sa...

Till Lena: visst får du använda texten, ju mer ju bättre!

Lena sa...

Toppen och tack!