torsdag 12 september 2013

Femsekundersregeln och fyrtioåttatimmarsregeln.

Här är två tidsregler, den ena från Agnes, den andra från Carina.

Femsekundersregeln:
Om hunden inte reagerar på exempelvis "sitt" så tar det fem sekunder innan den får chansen igen. Fem lååånga sekunder med godiset utom räckhåll.
Det gäller att skärpa sig och vara med direkt! Tack Agnes.
(Aldrig mer "sitt" ... "sitt" .... "sitt"... så att hunden själv får bestämma när den ska göra det jag ber den om. Den kan ju inte veta, i det läget, att jag skulle föredra att den satte sig direkt.)

Fyrtioåttatimmars regeln fick jag höra i veckan när jag tränade med Carina:
Om du stiger på din hund, eller snubblar över den - vänta i 48 timmar innan du gör det momentet igen.
Den önskar jag att jag hade fått kläm på tidigare! (För er som inte tränar freestyle: det är oundvikligt att det ibland uppstår missförstånd när hunden ska röra sig runt människans ben i hög hastighet. I värsta fall blir det som när två cyklister ska mötas på en smal väg och båda svänger åt samma håll för att undvika att köra på varandra, flera gånger i rad, tills de kolliderar.)
Nemi klarar sådana missöden utan alltför mycket stress, men Zelda kan helt tappa förtroendet för ett moment, som "genom" på tävling som hon fortfarande inte vågar sig på sedan en miss i våras. Jag har fått lära in några nya sätt att byta position, och ändra i freestyleprogrammet ...

2 kommentarer:

eva s sa...

Tack för tipset om 48 timmars regeln. Den kan jag behöva använda på min ena hund.
Jag går just nu på rapportkurs med min lilla vita! mellanpudel, övriga hundar är dubbelt så stora. Dessutom har jag satt på henne rosa halsband :) Men hon är väldigt duktigt, över förväntan. Det går att vara med i bruks fastän man har liten hund, du har inspirerat mig :)

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Bra tips. Det är så lätt att tjata.