måndag 16 september 2013

Facing your fears...

Jag börjar som sagt blicka framåt så smått, exempelvis mot hundarnas HtM II program som vi förhoppningsvis ska kunna tävla med nästa år.
Därför behöver Zelda träna på mellanpositionen som hon tycker är så obehaglig att hon sackar efter och ser besvärad ut. (Den hoppade vi över i klass ett).
Nu ska vi försöka göra "mellan" till en rolig och uppskattad position.
Vi börjar så här:



Så småningom ska jag börja trampa med fötterna medan vi gör samma övning, sedan förflytta mig med pyttesteg, fortfarande medan hon springer fram och tillbaka. Till slut ska hon känna sig trygg och glad fast hon har en fot på vardera sidan om sig.
Vi har drygt ett halvår på oss, jag är optimistisk.

Sedan funderar jag på att bara göra ett HtM program som båda hundarna får köra. Vi får se hur det utvecklar sig.

1 kommentar:

Arlo sa...

Vilken bra början på ett sånt långtidsprojekt! Skynda långsamt är nog rätt strategi.