söndag 24 februari 2013

Överraskning:

Idag blir det ingenting om hundar (men vill ändå berätta att damerna mår fint och att vår uthållighetsträning som mest handlar om att jag tränar mig själv i att fördröja belöningar också går riktigt bra. Jag klarar nu drygt 40 sekunder utan få panik. Varför skulle du få panik, undrar ni kanske - jo därför att jag har blivit så shapad/shejpad av en svårmotiverad liten hund att jag tror att jag tappar dem om jag inte belönar ofta. Och inför en tävling ska hunden helst kunna arbeta betydligt längre än programmets längd utan belöning, så detta är angeläget. Hundarna, i motsats till matten, har inget problem med detta).
Men, som sagt, dagens inlägg handlar inte om hundar utan om ett mattips hittat på FB, tack Thomas, med frågan - varför kommer man inte på en sådan enkel och rolig idé själv?


4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är likadan i belöningssammanhang, när det gäller Humlehunden framför allt. Men jag försöker få in även belöningsfrekvensen i mitt projekt "var inte så nedrans belönings-förutsägbar".

Det vill säga att jag ska skärpa till mig och belöna olika ofta, i olika mängd och med olika sorters belöningar, så hundarna taggas lite av överraskningen också. De ska aldrig veta när själva jackpoten kommer :)

Speciellt vid trickträningen, för där faller jag ofta in i "mata godis" bara.
Men det är svårt, man måste ju tänka till lite... :)

ej hundägare sa...

Ett mattillagningssätt att få den stressade "nutidsmänniskan" att jäkta ner inför måltiden?!?!

eva s sa...

så himla rolig matbild!!

Asta och Iris sa...

Jag känner igen det där, super svårt att minska ner belöningarna. Ibland har jag lärt in att belöningen tillhör ett visst moment och ska ske vid en viss tidpunkt. Då blir det jättekonstigt för hunden när belöningen uteblir. Det är väl därför man ska belöna vid olika tidpunkter antar jag:-)