tisdag 19 februari 2013

Mördarblick.

Många säger att de särskilt gillar Zeldas blick. "Mild", "rörande" och liknade brukar de uppleva den som.



Igår visade hon sin mångsidighet: då kom mördarblicken fram.
Så här var det: hundarna hade fått varsin kycklingvinge till frukost. Zelda som är större än Nemi är även starkare i käkarna, så hon får i sig sin vinge dubbelt så fort som Nemi. Hon kommer sedan och lägger sig i mitt knä, som hon brukar på morgonen.
Nemi tuggar och sliter, det låter en hel del om en liten hund som brottas med sin frukost.
Efter en liten stund hoppar Zelda ner, och efter ytterligare en liten stund tystnar Nemi.
När jag tittar upp ser jag följande:
En halväten kycklingvinge ligger mitt på golvet.
Nemi ligger upptryckt mot köksdörren i en "döda mig inte" pose.
Zelda står fortfarande nedanför min stol. Hon är alldeles stel i kroppen och har blicken fäst vid Nemi.
Hon tar ett litet, återhållet steg i riktning mot kycklingvingen. Nemi trycker sig ännu närmare dörren.

Sedan kommer Zelda inte längre för jag plockar upp henne och säger till Nemi att hon får fortsätta att äta sin frukost, vilket hon gör.

Det händer mycket sällan att Zelda tar fram sin mördarblick, men när hon gör det får hon Nemi att krympa ihop till nästan ingen hund alls. Den fungerar fint på distans - senaste gången jag såg det här var för något år sedan, då var vi i ett rum som är betydligt större än mitt ganska lilla kök ...


4 kommentarer:

HumleSpunk sa...

Det där är ett fippleri tycker jag när man har två hundar som äter/tuggar olika fort. Ger jag märgben odyl till HumleSpunkarna så glufsar Spunk i sig blixtfort och sen springer hon bort till Humlehunden och stirrar avundsjukt på när Humlehunden tuggar långsamt och förnöjt muttrar "Den som spar han har".
Så länge det håller sig till tittande är det ok, men det brukar ju inte göra det utan det ska jagas runt och skällas och donas. Phu.

Eva sa...

Här lyder ett av de viktigaste budorden: "Du skall ICKE ha begärelse till din kompis' mat/godis/leksak!"
Efterlevs givetvis inte... Så matte träder in.
Lite kul med gamle J nu: Assar går gärna in i badrummet med t.ex. tuggis. Knappt ens matte är välkommen (men han har insett jag inte skäl...). Så kommer Jesper som fått sitt i mindre delar pga tandbrist, och han bara knatar in och låtsas som han inte fattar ett enda något. Verkar muttra "Tadum, tidam - jag varken ser eller hör men det luktar gott här!" Matte puttar bort honom och då är försvarstalet givet: "URSÄKTA en gammal man som inte riktigt vet vad han gör alla gånger!" Mutter.
Skådespeleri har han blivit bra på!

Eva sa...

Hur stavar jag egentligen?? Får skylla på all snuva i huvudet. STJÄLA ska det ju vara!
Skäms.

Camilla sa...

Kyckling kan vara värt att ta fram mördarblicken för.