måndag 18 februari 2013

Nytt grepp!

Jag skrattar åt följande som jag återger ur minnet, läste det på Jeanetts blogg:

Hundcoach: Vad har du för hund?
Kund/klient: En Husky/jakthundsblandras.
Hundcoach: Vad är din hund avlad för att göra?
Kund/klient: Ja halva hunden är väl avlad för att dra, och den andra halvan för att jaga vilt.
Hundcoach: Och vad har du för problem?
Kund/klient: Hunden drar, och jagar vilt.

Och vad sägs om den här:

Hundcoach: Vad har du för hund?
Jag: Kineser. Två.
Hundcoach: Vad är de avlade för att göra?
Jag: Larma.
Hundcoach: Och vad har du för problem?
Jag: De larmar.
(Inget stort problem, men de skäller gärna när grannens två grandisar ska in eller ut ur hissen vilket jag tycker är onödigt. De får gärna skälla när det ringer på dörren, det händer att jag inte hör det diskreta lilla plingplong ljudet.)

Så igår lät jag bli den meningslösa dialogen "Voff, vovovov" "Shhh" "Vovvov" "Sluta!"
Ingen av hundarna förstår vare sig vad "Shhh" betyder, eller "sluta".
Jag säger det ändå, människa som jag är.
Istället testade jag den här varianten:
"Voff vovov" "Duktiga små larmhundar! Nu har ni larmat, det räcker!"
Hundarna kom farande, tysta, de anade en belöning. Nu gäller det bara att lära in att ett eller två skall uppskattas, men att sedan får det vara nog.


3 kommentarer:

HumleSpunk sa...

På Humlehunden, som är en larmhundsblandning, funkar "Tack nu räcker det" alldeles supertoppen. På Spunk funkar det inte alls, men hon är å andra sidan ingen larmhund :)

desperat hemmafru sa...

Smart idé! Som sagt, man får skräddarsy sina lösningar helt enkelt. Tyvärr funkar inte allt på alla.

Sofie sa...

säg till om du hittar någon bra lösning. Vi vill genast prova :)