tisdag 8 mars 2011

Utmaningen - facit!

Idag är det upp till bevis! Här ser ni hur det har gått:

Nemi, kommentar:
Med Nemi har allt gått planenligt, som synes. Hon är väldigt "lättjobbad", dels därför att hon inte tröttnar när det går henne emot utan anstränger sig litet till, dels därför att hon fattar så snabbt.

Zelda, kommentar:
Zelda och jag har inte nått ända fram, kanske delvis beroende på att hon varit magsjuk så att vi förlorade nästan en veckas träningstid. Det är dock mer intressant att misslyckas än att lyckas. Problemet, tror jag, är att hon har så svårt att släppa ögonkontakten. Jag har valt att inte "lotsa" henne runt, utan försöker få henne att ta det (för henne) stora steget att titta bort och fortsätta runt. Tror att det kommer att stärka hennes självförtroende och utveckla hennes självständighet när hon väl klarar det . Vi jobbar på!

Kommentar till dem som undrar vad det nu ska vara för vits med allt detta: att träna genom att låta hunden själv klura ut vad den ska göra öppnar ett fönster mot deras själ. Plötsligt ser jag hur de tänker, vad de tror, och hur de försöker hantera sina liv. Genom att mötas där, i att hitta uppgifter som är lagom svåra, genom att lära sig när hunden behöver stöd och uppmuntran och när den mår bäst av att få jobba på egen hand lär jag känna min hund på ett alldeles speciellt sätt. Jag tycker att vår kontakt växer och fördjupas. Det är detta som är den innersta meningen med alltsammans.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket inspirerande Åsa... var på en föreläsning häromkvällen som Eva Bodfäldt höll i.. hon talade om samma sak, kontakt med hunden sker genom gemensamt samarbete, lek och att se det hela lite med hundens ögon... de har ju hjärnor som utvecklas hela tiden, mer så med lite övningar med "flockledaren"! bra jobbat! Hälsningar Ewa med collien Maurice

Ludde sa...

Mycket inspirerande att se hur Zelda och Nemi jobbar för att förstå vad du vill att dom ska göra. Jag har lite svårare att förstå min matte och husse, men jag kanske lär mig så småningom...

Gudrun sa...

Så duktiga ni är! Men en liten fråga... Varför klickar du när Zelda tittar på dig om du inte vill förstärka det? En början till att hon ska jobba sig runt utan ögonkontakt med dig måste väl ändå börja med att hon absolut inte får ett klick för ögonkontakt? Jag skulle prova att bara klicka när hon stirrar rakt fram ner i golvet. Säger en amatör...

Olga da Polga sa...

Helt underbart att få se! Så bra ni jobbar och har jobbat!!
Ååå jag längtar tills jag kan sätta igång igen med klickandet (har tagit ett uppehåll nu när våra gäster är här) Men sen så kör vi!

Varför skall människor ha de rätta lösningarna på saker å ting?
Vi kan få ta del av mycket, om vi bara väntar lite ...

Unknown sa...

Till Gudrun: hade inte ens tänkt på att belöna för blickriktningen - har mest suttit och kollat hennes fötter, myrsteg är svåra att se under all päls... Tack!

Jeanita sa...

Till en dålig mage är det bra att
ge hela blåbär som man mosar i
maten. Just när magen är dålig kanske 2-3 msk och sedan underhålla
det med1 msk/dag. Ett foder på
marknaden som profilerar sig som
hälsosamt innehåller blåbär och
hallon, visserligen får dom ju det
som blir över från fabrikstillverk-
ning av safter, men ändå finns det
säkert antioxidanter kvar. Efter-
som dina hundar smaskar i sig det
som människor kastat och våra
sjukdomar sprids till hundarna så
kanske Zeldas mage skulle må bra
av lite förebyggande skydd. Ni är
jätteduktiga med er träning i alla
fall.

Lyckopiller sa...

Lilla söta pigga och alerta Nemi!
Eftertänksamma och kloka Zelda!
Två helt olika personligheter-men lika underbara!

Malin sa...

Ni är jätteduktiga!

Denise Hundkonsult sa...

Hej Åsa! Jag har kikat på filmerna och har imputs till dig och Zelda när vi har lektion på lördag! Bra beskrivet med free shaping-syftet, det är ju så det är! Nu myser vi vidare i soffan, jag, Zelda och Nemi - Misty ligger på golvet nedan!

Unknown sa...

OCH HUR HAR DET GÅTT FÖR ER????

Britt Marie o Rudi sa...

Bra jobbat med Zelda! Här har inte hänt mycket sen jag la ut filmsnutten i torsdags. Vi tränar en kort stund varje dag, och i kväll var första gången som Rudi gjorde en ansats till att börja cirkla utan att jag gick med runt. Det kommer, det är jag helt säker på. Vi fortsätter att träna och filmar när det blir något framsteg! Ni ger väl heller inte upp?

Freja Phaléne sa...

Vi imponerades massor!!! Frejakramar!!!

Unknown sa...

Ge upp? Vad betyder det? Ska pröva att leda Zelda litet med targetsticken, hon behöver nog litet extra hjälp just i det här skedet...
Återkommer så snart vi är i mål!

Unknown sa...

Och nu har Nemi och jag fått en ny utmaning av Agnes: hon ska hoppa rakt upp i luften. Låter perfekt för kanonkulan Nemi...
Zelda o jag ska fokusera mest på vårt program, tävlingen närmar sig. Har även en del annat smått o gott att träna på, framförallt stadga, så vi håller oss sysselsatta...

Britt Marie o Rudi sa...

Vi tog till targetstickan i kväll. Jag hade inte tänkt på att använda den för att cirkla. Problemet är att Rudi fullkomligt älskar när stickan kommer fram och provar allt utan koncentration. Det blir slarvigare cirkling men kanske att det hjälper ändå hust när han ska vara helt vänd bort från mig. Tack för tipset!
Nemi hoppa rakt upp? Utveckla, tack!

Anna sa...

Puffen på puffen ;)
Ni är verkligen duktiga, mycket inspirerande att se.

Gudrun sa...

Jamen visst - det ÄR svårt att klicka för rätt grej i rätt ögonblick! Tänkte bara att blicken på dig hämmar rörelsen bort från dig eftersom hon inte verkar vilja släppa blicken från dig. Så nyttigt det är att filma sina träningspass! Har du kollat in klickersmart.se? Hon filmar mycket och lägger dessutom in väldigt förklarande och roliga texter i filmerna. Hon visar även när hon gör fel och det lär man sig väldigt mycket på också.