torsdag 17 mars 2011

Svart? Vitt?

Vi har fortsatt att träna på svart/vitt vilket visar sig vara mycket svårare än man skulle kunna tro. Zelda verkar fortfarande mest gissa, hon kan välja "vit" flera gånger i rad, och verkar inte riktigt ha förstått varför belöningen uteblir ibland. Av och till tror jag att poletten trillat ner, när hon börjar röra sig mot den vita men sedan ändrar sig, men frågan är om det inte är mitt kroppsspråk hon reagerar på...
Hur det går för Nemi kan ni se här, från igår kväll:

(Det är en av sönerna som håller i kameran, och vi glömde att stämma av vem som skulle räkna... men det blev tio försök som vanligt).

9 kommentarer:

ej hundägare sa...

Innebär det att Zelda är en mer utpräglad "följeslagare" än Nemi, och i första hand lyssnar på ledaren i stf att fatta egna beslut? Och med det blir mer svårtränad än mer självständiga Nemi...

Jeanette sa...

Vad duktig hon är Nemi:) Detta bara måste jag testa med min hund!

Unknown sa...

Jag vet inte vad detta beror på. Möjligen kan det spela in att Nemi avskyr att misslyckas, medan Zelda bara tröttnar om det intre går så bra. Hon kan nosa tre gånger i rad på den vita och verka lika glad trots att hon inte får någon belöning, medan Nemi nästan verkar bli arg...

Unknown sa...

PS till Jeanette: vill såå gärna få höra hur det går!

erica-natalie sa...

Hej!
Följ gärna min blogg som handlar om en kamp att orka överleva med en psyisk sjukdom (borderline) och alla fördommar...Kram Erica-Natalie...

Jenny o Brio sa...

Vad duktiga ni är!!! Kul att lära in färger!

Olga da Polga sa...

woaw - proffsigt!!

Unknown sa...

Idag, fredag, gick det mycket bättre för Zelda...

Britt Marie o Rudi sa...

Vi kan ju inte låta bli att testa vi också. Innan vi kunde göra en första kort övning i kväll tog det en halvtimme att hitta material :-). Till slut klippte jag sönder ett par skokartonger och fick så en bit svart och en bit vit kartong att öva med. Det här ska bli spännande!