tisdag 22 mars 2011

SVT (des)informerar om hundar

SVT har gjort en liten rasöversikt. Så här skriver de om "Kinesisk Nakenhund":
"En sällskapshund som kommer från Kina. Nakenhunden finns beskriven i kinesisk litteratur från 1400-talet. Den har även förekommit i Sydamerika. Hunden är liten och ofta glad och rörlig. Den är sällan aggressiv. Hunden är vanligtvis pälslös, men en ras har hår på huvudet, hals, tassar och svanstipp. Den kallas Chinese crested."
http://svt.se/2.152250/hundquiz

Bild: två hundar som faller utanför ramen, från gårdagens cafébesök...

12 kommentarer:

Erika sa...

"vanligtvis pälslös" var väl kanske att ta i.. :P

becca sa...

Mysig bild :D sca

ej hundägare sa...

De skriver "en ras har hår på huvudet..." - innebär det att Kinesisk nakenhund indelas i flera raser? Jag trodde det var en ras med många varianter i utseende.

Unknown sa...

De verkar inte ha uppfattat att Chinese Crested Dog är namnet på rasen, och att de två varianterna som finns är naken (dock med hår på huvud, tassar och svans), och powderpuff som har hår över hela kroppen. Dålig research!
Eftersom benämningen "Kinesisk Nakenhund är missvisande nuförtiden när puffar får ställas ut och är jämställda med de nakna är det många som anser att vi ska gå över till "Chinese crested dog".

Britt Marie o Rudi sa...

Kanske jag är trött i kväll...men jag hittar inte rasöversikten på sidan du gav länk till. Det hade varit intressant att läsa om fler raser. Kanske hittar jag när jag är utsövd :-)

Freja Phaléne sa...

Jo jo, så kan det gå när de inte kolla upp fakta ordentligt.... Jag blir minsann kallad Pappillon stup i ett och det är jag ju inte... Fast de är jäkla bra de också så jag tar inte illa upp... Värre med de okunniga fjantarna som tror jag är en Chihuahua! Liksom hallå? Frejapussar!!!

Unknown sa...

Till Britt Marie: Längst ner på sidan ser du foton av ett antal hundar. Klicka på hunden så kommer informationen upp!

Britt Marie o Rudi sa...

Tack, jag ska kolla i kväll igen. Lite kul: När jag kom till jobbet nyss möttes jag av ditt glada leende som pryder framsidan av det nummer av SvB som låg på mitt skrivbord. :-)

Eva sa...

Såg bara bitvis av det första programmet som jag antar denna info hör till. (Ska gå in och kika) Har så dubbla känslor kring programidén måste jag erkänna.
Och det du skriver ger ju inte precis lugnande besked om SVTs vilja att "utbilda" om hundar.
(En sak som låter lite tokigt i mina örom är det om "ej aggressiv". Uppfattar inte kineser så, men har lärt mig att de kan behöva bra noggrann social träning t.ex.)
Ska gå in som sagt, för det med att människor får fel intryck av raser tycker jag är så synd, mitt senaste inlägg handlar om amrisens problem med det.

desperat hemmafru sa...

Det var spännande information... ;-) Tokigt att de inte anstränger sig för att lägga ut korrekt information. Kanske får vi helt enkelt hjälpa dem?

Jag tror inte att kieser kräver mer eller annan social träning
än andra hundraser. Alla hundra behöver sådan träning.

Anonym sa...

De hade skrivit väldigt kortfattat om alla raser, det blev lite konstigt. tex jag har en pudel, men hon gillar inte att plaska i vattnet som det står.

Unknown sa...

Till desperat hemmafru - jag skickade ett mail...