onsdag 10 december 2008

Tovålder...

Hört talas om tovålder? Om inte så är vi minst två... Vissa raser - exempelvis CC - får lätt får tovor när de byter från valp till vuxenpäls, och nu verkar vi ha kommit till den milstolpen i livet. Zeldas päls har plötsligt börjat få tovor, och jag har upptäckt att jag har gjort allt fel. Pälsen ska borstas, inte kammas. Den ska borstas när den är blöt, inte när den är torr. Tovorna ska redas ut med karda - någon sådan har jag inte ens. I vanlig ordning är experterna inte helt överens, men en sak är i alla fall klar: bad en gång i veckan räcker inte, av någon anledning blir en nybadad päls inte lika tovig som samma päls några dagar senare. Vidare har olika hundar mycket olika pälskvalitet, så det gäller att pröva sig fram och hitta schampo, balsam osv som passar den egna hundens päls.

Men vill man vara fin får man lida pin - jag tänker inte ge upp och klippa ner henne om det inte blir alldeles oundvikligt! Bad väntar i kväll, och jag ska inhandla karda och bättre borste.

Inga kommentarer: