söndag 21 december 2008

En försmak av nyår...


I förrgår kväll var det någon i grannskapet som fyllde år, eller firade guldbröllop. I firandet ingick fyrverkerier, de syntes vackert från mitt köksfönster. Nestor hade inget emot smällar - åska, skott eller fyrverkeri struntade han blankt i, så jag har inte haft några förutfattade meningar om hur Zelda kunde tänkas reagera. (Fast har man en ljudkänslig, rätt ängslig liten hund kan man ju gissa). Den som gissar att Zelda blev rädd får därför ingen guldstjärna i kanten. Det blev hon nämligen, och det är inte helt lätt att förstå varför. Det smällde inte särskilt högt, men hon kom farande, hoppade upp i mitt knä, och stirrade ut mot ljudet och ljuset. Hon var spänd så att det nästan var som att ha en hundstaty i famnen, bortsett från att hon samtidigt skakade.
Jag försökte utstråla lugn, skrev vidare, men det hjälpe inte särskilt.
När vi sedan gick ut på sista promenaden var hon på sin vakt, och just den kvällen, av alla kvällar, passerade vi ett gäng rätt stora unga killar, och en av dem kastade en smällare efter oss. Det ven till --- PANG.
Zelda drabbades av panik, kastade sig av och an, kanske kul att se, vad vet jag.
Ibland tänker jag att hon har rätt. Världen är en ond och skrämmande plats, och Stockholm är en extra ond och skrämmande stad, i alla fall jämfört med Östra Ryd där hon är född.
Men vad göra, vi är där vi är, och vi måste leva med de påfrestningar som finns i vår miljö.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Önskar dig och Zelda God Jul med några rader av Tage Danielsson:

Det är visserligen sant att
världen verkar skev och galen.
Dock är livet rosenkantat,
liksom kul i marginalen.

Och väl några "okorrekta" i juletid. Av Bruno K. Öijer

utspillt vin
längs en bardisk
dom vanliga unkna skämten
ett meningslöst rått skratt
rakt ut i mörkret

och vad mer kommer
dom att lämna efter sig

/.../

gun

50man sa...

Ja det är inte lätt, vad är vi människor, snälla och förstående, eller elaka och ondskefulla, jag försöker leva att vara människa. Snäll och förståndig.