torsdag 27 november 2008

Cane Corso igen...


Idag träffade vi en riktig Cane Corso. En stor, välvillig hane med ytterst litet kvar av öron och svans. (Han får ha en halsduk runt huvudet när det regnar o blåser, annars vill han inte gå ut.)(Om jag någonsin skaffar en ljusgrå, ljusögd CC ska hennes öron vara som de är skapta - mjuka och hängande...)
Hursomhelst - det var en magnifik, underbar hund. Zelda kanske uppfattade min begeistring, för hon morrade litet surt. "Måste du verkligen vara här? Håll dig i alla fall på avstånd." Det gjorde han, hänsynsfullt, och så småningom tinade Zelda upp en aning och accepterade att han nosade på henne.
Det börjar bli ett av de relativt få besluten som finns kvar att fatta i livet som känns riktigt avgörande: ska jag någonsin skaffa en Cane Corso och ägna en mycket stor del av den tid jag har att hushålla med åt att uppfostra och träna den?

I bild: CC med kuperade öron, inte samma hund, men en snarlik.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hade för mig att det är förbjudet enl lag att kupera hundar i Sverige, men mitt minne stundom... Så googlat och fick svaret att det är förbjudet i lag sen 20 år att kupera svansar. (Öron?) Hittade även att från juni 2007 får hundar som är kuperade inte delta i utställningar - oavsett om de är köpta utanför Sverige i ett land där kupering är tillåtet. Främsta skälet, om jag förstod rätt, är att dessa hundar har fördel vid bedömningen... Hamnade sen på blogg (gällande detta utställningsförbud) och där högg ilsken dobermannägare omkring sig att okuperade hundar är fula hundar. Grrrr!! Hundägaren ifråga ansåg att om man får välja mellan gul och röd bil ska man också få välja mellan kuperad och okuperad hund... Jag vill påstå att det handlar om att välja mellan en hel eller delvis krockskadad bil... Visst kan jag förstå att det kan finnas skäl att korta en hunds svans (ex. skadar den ofta). Men stympning för att uppnå en geometrisk dröm... 2008! Jag blir så trött!

Unknown sa...

Jo, den här hunden var importerad (inte av den nuvarande ägaren). Läste en rolig kommentar (från USA): "Jaha - du tror att du vet bättre än Gud hur hunden ska se ut..."
Nackdelen med ett oskyddat öra kanske märks mindre i Italien än i vårt klimat, vad vet jag, men vad jag förstår så kommer förbudet mot kuperade öron och svansar på utställning att gälla även i andra Europeiska länder om några år...
Så blir det kanske slut på detta besynnerliga mode.
Den som absolut vill ha en hund med stående öron kan ju välja en schäfer eller annan hund med uprätta, men nedfällbara (i snöstorm) öron.
Apropos gula o röd bilar...

Anonym sa...

Roligt med ny okuperad bild ("Kontemplativ snygging"?).

Val ja... mitt senaste viktiga val var mellan att ha råd med lägenhet i innerstaden (inte Sthlm) eller att gå tidigare i pension. Det blev det senare. Men först efter att jag konkret bokat en (nybyggd) lägenhet visste jag vad jag ville. Och mitt liv blir bara bättre och bättre...
Till saken hör, och det tror jag är viktigt: Mitt arbete krävde sina kunskaper men den enda "utmaningen" var att hinna med mer och så ännu mer och lite till...

Anonym sa...

Visst är det mycket snyggare när CC:n får vara som "den ska vara"! Min CC har öron och svans och jag gillar de bäst helt klart! Men min hunds far och halbror är kuperade och visst är de snygga men som sagt, de är ju faktiskt födda med öron och svans! Hoppas du hittar dig en fin CC någon dag =D

MVH Sofia
www.freewebs.com/mrkax