tisdag 15 januari 2013

Som man frågar ...

Frågade en pudeluppfödare om flerfärgade pudlar.
"Finns inte här i landet," sa hon, "Sånt pysslar de med i Östeuropa, de kan varken registeraras eller ställas ut här."
Det visade sig vara fel. Det finns visst kennlar i Sverige och övriga Västeuropa som både föder upp och registrerar svart-vita pudlar, black and tan pudlar och kanske fler färgkombinationer... Dock lär de hundarna inte få ställas ut på "vanliga" hundutställingar, i alla fall inte här. (Eller så är jag felinformerad även i detta)

Detta är ett problem i livet, tycker jag. Det går inte att bena ut varenda sak man får reda på, granska källorna, tänka själv. Man måste ofta förlita sig på folk som vet mer.
Som ibland inte är så trovärdiga som man hade hoppats ...

Svart-vit pudel, Foto plockat från nätet dogbreedinfo.


13 kommentarer:

Erika sa...

Åh vad fin den var!
Tänk om de kunde få ställas ut som "vanliga" pudlar! :D

Eva sa...

Så länge de behåller typ o temperament o så kan det säkert vara ok.
(Hellre folk ägnar sig åt sådant än alla konstiga blandraser de är "uppfödare" till...)
SV
OSTICKAT garn ger aldrig mig dåligt samvete faktiskt, hur gammalt det än må vara. Halvfärdiga projekt däremot... Är bra på sådana ibland:) (Men det beror mest på kroppen, som nu inklämd nerv i armbåde)

desperat hemmafru sa...

Ja du ser Åsa, vi lär så länge vi lever! Det är därför det är bra med fler källor. Glad att jag kunde få vara en sådan. Sedan kan man kanske bli förvånad över att pudeluppfödaren inte känner till förhållandena bättre? Men det beror kanske på vad man är intresserad av. Man kan faktiskt inte veta allt och man måste ju kunna "köpa" andras argument. Tills något annat argument som är bättre dyker upp.:-)

Unknown sa...

Tyvärr är det väl så i uppfödarvärlden att det finns många fler valpar än valpköpare. Vore jag uppfödare av enfärgade pudlar skulle jag kanske inte låtsas om de flerfärgade för att inte förlora eventuella köpare? Detsamma gäller många uppfödares sätt att tala om varandra, och varandras hundar...
(Ja hon avlar ju på vad som helst; har hört att många haft bekymmer med hennes hundar; hennes hundar är snygga i utställningsringen men dumma som spån; hon har inte råd att gå till veterinären så hennes hundar går med kroniska öronifektioner... osv... osv... osv...)
Lyckligtvis märker jag ingenting av någon sådan inställning i freestylekretsar där folk oftast talar väl om varandra och om varandras hundar. Det gillar vi!

eva s sa...

Kunde inte låta bli o skratta "dumma som spån"
Det är trevligare med människor som pratar gott.

Här i Nynäshamn finns en kennel TWOCOLOURS, med sådana hundar svar vita pudlar!!

fianathome sa...

Avundsjukan när den får ett ansikte :(
Man blir mest ledsen egentligen över att männsikor inte kan glädjas spontant över andras framgångar.
jag hade gärna köpt en svartvit pudel som är sund.

Andrea sa...

Vad fin den var :)

Unknown sa...

Jag tror att en invändning kan vara att avelsbasen blir oerhört smal och risken för inavel skulle öka (därför att det finns så få hundar), men jag tror att uppfödare är mer uppmärksamma på detta nu än tidigare.

Britt Marie o Rudi sa...

Håller med Andrea: Vilken fin pudel!

desperat hemmafru sa...

Kommer inte ihåg var jag läst det (apropå tillförlitliga källor...), men vad jag förstått var många pudlar flerfärgade förr i tiden. Sedan kom modet med alla fantastiska frisyrer och dessa ansågs komma bättre till sin rätt på enfärgade pudlar. Alltså gjorde man en selektiv avel på enfärgade. Att de flerfärgade skulle vara sämre har jag därför svårt att tro. Men jag är inte så duktig på avel.

Ulrika sa...

Ni kan titta på mina b&t pudlar på
www.krullt.se
Dessa är alla registrerade i SKK, utställda och har alla hälsotester genomförda.

Hälsningar
Ulrika
KennelKrulltott

Ulrika sa...

FEL blev det!
www.krulltott.se
Skall det vara!!!
/Ulrika

Jenny o Brio sa...

Vilken cool pudel :)
Jag har sett flerfärgade pudlar, men också hört att de inte är godkända att ställa ut.