måndag 14 januari 2013

Helgens erfarenheter.

Efter en fullmatad och ganska utmattande HTM-helg kan jag bara säga att om ni har möjlighet att gå en helgkurs så tveka inte!
Jag har förstått/bestämt att vi ska nöja oss med klass 1 i Heelwork. Jag hade inte förstått hur stor skillnad det är mellan grenarna, och hur mycket extra arbete som skulle krävas för att gå vidare upp i klasserna. Positionsarbete är dessutom inget jag brinner för, så vår lilla utflykt i HTM kommer att stanna där, vid ett litet besök. Ska nu satsa på att ta uppflyttningspoäng med båda hundarna så att de tar det första HTM-diplomet, sedan är vi nöjda.
Det fina är att vi kommer att kunna använda HTM tävlingar för att förbättra det som är vårt största problem just nu, nämligen startrutinerna som ju går att träna likadant i både HTM och Freestyle.

Sedan har vi fått hjälp med programplanering, belköningsutveckling, störningsträning m.m.

Jag har aldrig tidigare riktigt förstått hur fantastiskt praktiskt och bra det är att ha en hund som kan sitta i någon position, till exempel fot, och bara fokusera på mig. Att ha en hund som sitter där och som väljer bort att titta efter människan som viftar med en leksak, som springer, som kommer och säger "Åååå vilken söt hund". Eller rättare sagt är det ju uppenbart att detta är bra, men vidden av hur bra det är, och hur det ska tränas, hade jag inte förstått...

På de senaste kurserna har deltagare haft med sig valpar/unghundar, och den här kursen var inget undantag. Så sötast på kursen var den här goldenpojken på 5 månader, jag skrev tyvärr inte upp hans namn. Han fick titta på medan storebror Miles tränade, här verkar han säga att han är duktig på att apportera, och att han också vill träna...



2 kommentarer:

Eva sa...

Jag förstår oftast onte så där otroligt mycket av er träning ska erkännas... Men det där med att sitta i position dock!
För mig har det ju handlat om ren kontaktträning, men nu är A faktiskt ganska bra på det! Kanske inte om en stormskällande eller allmänt "stökande" kollega går förbi, men i en hel del lägen i alla fall. Mycket praktiskt som du säger.
Och den där supersöte lillkillen blir säkert en stjärna med tiden! Nu vet han ju MASSOR om hur allt ska gå till efter sitt studerande från hagen!

Britt Marie o Rudi sa...

Störningsträning är ju bara så bra och roligt!
Sen kan jag bara hålla med om att helgkurser är utvecklande och lärorika, vi var ju själva på en förra helgen och njuter fortfarande av känslan samt harmed oss massor av träningstips som vi jobbar vidare med.
HTM ska vi absolut försöka oss på nu när jag lärt känna en tjej som tränar och tävlar i den grenen!