söndag 27 januari 2013

Mer om träning...


Gårdagens träningsgodis: pannkaka. Jag försöker variera belöningarna, och pannkaka uppskattas. Det känns bättre nu när jag har läst att hundar har fler enzymer som bryter ner kolhydrater än vargar har, vilket tros vara en anpassning till att äta mer vegetabilisk föda. Som pankakor som ju innehåller rätt mycket mjöl...

Här ser ni några av de föremålen vi tränar apportering med. Igår testade jag träapporten igen, den har fått vila några månader. Nemi har inga problem med den, men Zelda tycker att den är fruktansvärd. Säkert 25 gången värre än skeden. Men vi fortsätter med våra myrsteg, jag kommer nog att stanna vid klass ett i lydnaden, så hon kommer aldrig att behöva göra mer än att hålla den i max 5 sekunder... Ja, och så ta tag i den, vilket är besvärligt i sig...


4 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Pannkaka som belöning smäller väldigt högt här också. Överhuvudtaget kolhydrater, bröd, makaroner osv. Han är lik sin matte, Rudi :-)
Jag är fortfarande fascinerad över att Zelda hellre håller metall i munnen än trä. Spännande att följa er apport-träning.

Jeanette sa...

Pannkaka är jättegott:)
Vill minnas att Zelda tappat träapporten på tassen...? Om det stämmer så är det inte konstigt att den är äcklig.
Testat med annan träapport, eller en bit rundstång t ex? Tänker om det är materialet hon ogillar eller om det är just hennes apport.
Lycka till! Det går till slut trots en kines envishet;)
(har en som t o m startat Lkl2...)

Unknown sa...

För cirka tre år sedan när vi började med den här övningen släppte hon en träapport så att den föll i golvet ned ett "klonk", jag hann inte fånga den. Sedan vände hon bort huvudet i nästan ett år om jag försökte igen. Men redan innan klonket (det var ingen hög fallhöjd) ogillade hon träapporter. Hon leker aldrig med pinnar när vi är ute, så det var kanske droppen som fick bägaren att rinna över, eller så...
Men nu gör vi ett nytt, målmedvetet försök!

Victoria sa...

Hej,
Min älskade hund, Alice har fått juvertumörer. Om du vill komma med synpunkter, erfarenhet eller råd, så är jag väldigt tacksam. Jag har skrivit ett inlägg på min blogg om du vill läsa.

Med vänliga hälsningar,
Victoria