måndag 22 oktober 2012

Trappträning, fortsättning:

Nu kan hundarna hoppa upp ett trappsteg, jag har döpt detta till "step".
Nu kommer finessen: rätt hund ska hoppa upp. Jag bryr mig inte om hur de gör, jag vill bara att de ska ha alla fyra tassarna på rätt trappsteg. Den hund som står kvar när den andra hoppar upp belönas, för det är det svåraste. Hunden som hoppar upp blir förstås också belönad. Den som hoppar fast hon inte blivit ombedd får ingenting. (Zelda fuskar litet i början och tar två trappsteg, men jag låter det gå, hon hade fart och det vill jag belöna).

Detta är en del av vår träning inför 6+, alltså ett program där båda hundarna ska delta, då måste det gå att förklara vem som ska göra vad...
Så det var mitt svar på HumleSpunks trappvideo från 1/9! Tack för inspirationen!

5 kommentarer:

HumleSpunk sa...

Vad kul att se! :D

Britt Marie o Rudi sa...

Jättekul och nyttig övning! Damerna är ju såååå med på noterna!

desperat hemmafru sa...

Ja, dina tjejer förstår verkligen snabbt! :-)

ej hundägare sa...

Bara fantasin sätter gränser :-)

Elisabeth sa...

Gud så söta dom är och duktiga framförallt