onsdag 25 maj 2011

Tappad koncentration.

En ytterligare bonus med att ha två hundar är att om den ena tappar koncentrationen när vi tränar (börjar nosa eller intresserar sig för något annat) så avbryter jag och låter den andra jobba istället. På det sättet behöver jag aldrig bråka med hunden om att den ska koncentrera sig, den måste själv se till att samarbeta på ett sådant sätt att jag vill fortsätta.
Hunden har makten - tappar den intresset så tappar jag intresset. Träningen blir en förmån, inte ett tvång, vilket verkar passa mina små damer alldeles utmärkt!
Undrar för övrigt om kinesernas motvilja mot att bli tvingade är en av förklaringarna till att de ibland har uppfattats som obildbara...

Bild: I morse tränade Nemi på "Sfinx" (jag bara skämtar, men det såg så ut...)

1 kommentar:

Becca & Olga sa...

Hehe lägger av med Olga med när hon verkar ointresserad. ÄR ju inget roligt för någon av oss och det är bättre att testa igen senare :D