onsdag 25 januari 2012

Och vad ska det bli av den här lilla valpen när den blir stor?

Idag har BBC en liten artikel om olika hundrasers popularitet i England. Jag har alltid uppfattat England som ett land med "hög hundkompetens", det är ju därifrån många raser kommer, och där finns tradition och kunskap om hundhållning.
Ändå väljer många hundköpare valpar som sedan inte passar dem alls: nästan hälften av alla afghaner som registrerades i engelska kenelklubben 2009-2010 hade redan lämnats för omplacering. Afghanen har samma pälskvalitet som kinesen, det vill säga ett hårstrå som liknar mänskliga hårstrån i sin uppbyggnad. Tittar på en sida med pälsvårdsinstruktioner för afghanägare - det visar sig vara samma som för kineser.
Bada, bada, bada. Föna alltid efter badet.
Om hunden fått tovor? Bada två dagar i rad.
Kardborrar? Bada, slit framförallt inte loss dem ur torr päls.
Borsta inte i torr päls.
Jag vet inte hur mycket mer päls det finns på en afghan än på en kines, vågar knappt tänka på hur lång tid det måste ta att föna dessa stora hundar torra.
Undra på att folk tröttnar, men nog borde det gå att räkna ut detta i förväg. Kanske skulle man föreslå att den som funderar på en motionskrävande husky eller en pälshund skulle börja med att låna hem en vuxen hund i en vecka för att se hur vardagen fungerar...

Bild: Nemi, 8 veckor...

8 kommentarer:

desperat hemmafru sa...

Ja, hundar borde "varudeklareras" mycket bättre. Och hundköpare med... Därför tycker jag inte att det där tv-programmet i våras - Huset fullt med hundar - var så tokigt ändå. Där kunde man också se att många ändrade sina val då de hade fått prova ett par dagar. Jag hade gärna valt hund på det sättet, nämligen att får prova ett par hundar innan man bestämmer sig. Tyvärr är det ju oftast inte möjligt att ordna praktiskt. Men idén är god.

Britt Marie o Rudi sa...

Igår hade jag en kund, en man i femtioårsåldern, som bad mig ta fram foton på "kinesiska nakenhundar med päls". Han hade blivit erbjuden en sådan som omplaceringshund och var sugen att tacka ja. Han hade haft en labrador tidigare och hade nu inte råd att köpa en renrasig sådan. Mannen hade ingen som helst aning om hur en kines ser ut. När han fick se foton, samt att jag förklarade vilken mankhöjd de har undrade han om jag trodde att en sån skulle passa bra som sällskap iskog och mark året om, som labben hade gjort. Jag är ganska säker på att mannen gick hem och tackade nej till omplaceringen. Han var oerhört tacksam för den information jag kunde ge honom och jag hoppas att kinesen hamnar hos en annan husse/matte.
(Mannen led av afasi och kunde inte söka information på egen hand).

Unknown sa...

Till Britt Marie: hur kan någon föreslå en puff till en person som vill ha hunden med sig ut i skog och mark året om? Såvitt jag har sett finns det massor av människor som vill omplacera hundar som just saknar att få vara ute så mycket som de behöver - hoppas att mannen du hjälptefår fatt i en sådan!

Eva sa...

Amerikansk cocker är inte helt ovanlig i omplacerings"facket" från 7-8 mån ålder och uppåt... DÅ har folk insett att det någon sa', att det faktiskt är en jakthund "i botten" och inte bara en långhårig, tjusig soffpuff stämmer. Dessutom har pälsen börjat växa mer och valpullen börjar fälla ur... TÄNK om folk kunde tänka mer innan de köper! Så mycket vi, ffa hundarna givetvis, skulle slippa!
(På valpbilden, med det ljusa i pannan, skulle man kunna tro hon är släkt med den jobbiga typen i "Gremlins":D)

ej hundägare sa...

Tanke som dök upp när jag läst igenom kommentarerna. Jag tror det är tv-kanalen AnimalPlanet som har ett program där de presenterar olika hundrasers svagheter och styrkor (ofta höftfel, bra med barn, osv) och vilka krav som ägaren bör/ska uppfylla. Vore det inte ganska enkelt att den som är intresserad av att köpa en viss ras fick en DVD med hur hunden är och vilka behov den har. Att det sen finns olika personligheter, vilket inte minst Zelda och Nemi är exempel på, gissar jag är en "annan sak" jfr. en ras grundläggande behov.

Olga da Polga sa...

Å så sorgligt!
Man kan verkligen kan bli sugen på Afghaner - de är ju så underbart vackra när de är nybadade och välskötta. Men det är också bara en kort stund som de är nybadade ;-)
Mina Afghaner älskade att gå i skogen och springa fort, kors och tvärs genom kardborrbuskar och annan oländig terräng, men efter dessa promenader morgon och kväll var de inte längre lika "vackra" (men ändock vackra ;-)
Att bada, föna och borsta dem så ofta som man gör tog omkring tre/fyra timmar när de var vuxna hundar men under valp- och tonårsperioden när pälsen fortfarande håller på att växa, tog det minst sex timmar varje gång hur noggrann man är var gången innan. Så nog förstår jag att folk tröttnar som inte kan gissa sig till att det är ett enormt arbete bakom fluffiga silkesfina puff - och afghanpälsar

desperat hemmafru sa...

Bok? Nu blev jag nyfiken! Min mamma har precis köpt en av dina kriminalromaner åt mig. Men den levereras inte förrän i mars (av mina föräldrar personligen), så jag uppmanade henna att läsa den själv först. :-)

Anonym sa...

Hittar inte din mailadress. Var kan jag maila dig? Eller har du annat bättre tips?