måndag 30 januari 2012

Kurs igen :-)

Igår var vi på kombinerad kurs och fobiträning.
Carina Persson (Eva Bodfäldt Education AB) höll i "Dubbelhunden", en kurs för hundägare med två hundar. Med på kursen var två schäfrar. Nemi verkade först inte tro sina ögon.
Så stora!
I stolen intill oss!
Ska det verkligen vara så?
Ja det skulle det, en hel dag. Ganska snart insåg alla fyra hundarna att de inte behövde bry sig om varandra. Målet för Nemi är att hon ska tänka : Schäfer, ointressant. Hundarna fick aldrig så mycket som nosa på varandra, det var bra att bli påmind om att det jag vill är ju att Nemi ska kunna passera andra hundar utan att skälla, inte att hon ska vilja gå fram och hälsa på dem.

Vi tränade uppbindning (t.ex. båda är uppbundna och den hund som är tystast och mest avslappnad belönas), namnträning (t.ex. godisbit på golvet, "Nemi varsågod", Nemi får ta godiset och Zelda belönas för att hon sitter still).
Väldigt rolig och matnyttig dag!

Bild: Charlotte med Dina (den mindre) och Zito.


Carina med Zelda o Nemi.

6 kommentarer:

Olga da Polga sa...

Vilken rolig kurs med "två i ett" ;-)
undrar jag om det finns för sju ...(men faktiskt så blir jag förvånad varje dag över att de så tydligt vet vem det gäller när jag pratar med dem :-)

Unknown sa...

Då är du säkert uppmärksam på att de är individer. Tydligen händer det att människor med många hundar tilltalar dem kollektivt "kom hundarna så går vi", belönar dem kollektivt (alla får en godis), och glömmer att tilltala dem en och en, med namn, Resultatet kan bli att de inte vet vad de heter, och då kan man heller aldrig kalla in bara en hund, eller ge dem olika arbetsuppgifter.
Som sagt, kul Kurs! Tror dock inte att det kommer att ges någon sjuhundskurs, redan 2 hundar per husse/matte var mycket att hålla reda på.

Britt Marie o Rudi sa...

Det där låter som en oerhört nyttig och rolig kurs för tvåhundsägare! Jag kommer att tänka på hur man ibland hör folk kalla mänskliga tvillingsyskon för "tvillingarna" i stället för att använda namnen.

Olga da Polga sa...

ja det är helt förvånande tycker jag, att samla ihop djur och människor till en klump. Kanske det är lättare så för den som gör det i stunden - men vad får och ger man då?
Jag är så glad över att få förmånen att lära känna varje individ och vill ta till vara på det och den... Glädjen och tryggheten i att få känna att man är sedd slår alla genvägar i världen!

Anonym sa...

Låter som en supernyttig kurs! Jag skulle gärna bli bättre på att indivualisera mina 2 tjejer också - är ju nyfiken på 6 + så småningom. Men ska fokusera på min yngsta (och mina) bekymmer med fokus vid tävling först)
Funderar på att vara med på er dag om mindfulness i mars. Mycket intressant! /Karin och bostonbrudarna

desperat hemmafru sa...

Känner att jag gärna hade gått på denna typ av kurser. Kurser där man liksom lär sig att umgås med sin hund på ett naturligt sätt. Jag har upptäckt att jag troligtvis gör en hel massa rätt med Buzz utan att förstå det. Tyvärr gör jag nog en hel del fel med. Fast jag är liksom inte medveten om dem - heller...