lördag 21 januari 2012

Efter operationen...

ska kennelklubben säga sitt. Nu ska vi skicka in en blankett och begära tillstånd att få tävla med opererad hund. Vi får inte längre delta i vanliga utställningar, vilket ju låter självklart men det gäller att vara uppmärksam och kolla reglerna.
Pyssligt det här. Nu vet jag två saker jag inte visste innan Zelda opererades:
1) Det är upp till 30 dagars karens (tävlingsförbud) efter sövning/smärtlindring, och
2) Opererade hundar, oavsett operation, måste söka dispens för att få tävla.
(Klicka om ni vill kunna läsa.)

2 kommentarer:

Ann-Margret o Vinja sa...

Vad skumt, att det var karens efter dom blivit sövda visste jag. Men att man måste begära dispans för att tävla om dom blivit opererad hade jag ingen aning om.

Låter jätte skumt, vet du varför man måste söka dispans om dom blivit opererade?

Unknown sa...

Jag antar att operationen antingen skulle kunna ge en orättvis fördel, eller så kanske man inte anser att en hund somexejpelvis opererats pga ledskada ska utsätta leden för fortsatta påfrestningar.... men i så fall hade ju Kajsa inte fått fortsätta tävla efter sin opererade hälsena, och då hade hon inte tagit guld i OS.
Jag vet att liknande regler gäller inom hästsport - smärtlindring är en form av doping, man kunde ju tänka sig att någon helt enkelt skar av nerven till det ömmande stället, det vore ju i så fall antagligen en operation som skulle ge tävlingsförbud.
Kanske ngn annan vet bättre?