onsdag 27 april 2011

Det tar på krafterna att äta...

Idag var det kycklingvinge till frukost - bästa sättet att börja dagen på, verkar hundarna tycka. De vet vad som väntar eftersom jag tar fram vingarna ur frysen kvällen innan, redan då börjar Zelda o Nemi se ut som ovanligt nöjda hotellgäster.
Zelda tuggar i sig/slukar sin rätt snabbt, men Nemi kämpar fortfarande en bra stund, vilket när man tänker efter måste vara ett naturligt (om man nu ska tala om naturligt när det gäller hundar) sätt att äta - att få bita, slita, planera, pröva ett nytt grepp, använda tassarna... Frågan är om inte själva ätandet är en stor del av behållningen...

PS Om ni undrar över frisyren ska Nemi bada straxt, så här kan hon se ut på morgonen...

8 kommentarer:

Erika sa...

Är det rå kycklingvinge? Blev lite sugen på att ge mina det. :P

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Undrar lite om det här med att servera kycklingvingar. Det ser ju hur gott ut som helst när lilla Nemi njuter av sitt vingben. Men man har ju fått lära sig att inte ge ben på på F.

Arlo sa...

Jag törs inte heller servera kycklingvingar, fast det sägs vara sån delikatess för hundarna. Benen ska ju vara så mjuka och inte farliga, men den gamla lärdomen är djupt rotat hos mig: inga ben på F.

Unknown sa...

Det lär vara så att det är när kycklingbenen blir tillagade som de kan bli farligt vassa. Rävar äter ju gärna fågel, och mår tydligen inte dåligt av det, så det borde ju även hundar kunna göra.
Råa kycklingvingar brukar ju ingå i BARF-dieter, så det är uppenbarligen inte bara hos oss som det går bra... Och hundarna ääälskar dem!

Becca & Olga sa...

De tycker verkligen att det är så gott! Det är riktig hundmat som jag brukar säga, inte alls samma sak som vetepuffarna som säljs i affärerna :D Haha
Olga älksar verkligen kycklingvingar med :D
Myten med F-ben är är väldigt djupt rotad hos många men som Åsa sa så är F-ben en gammal myt :D
Någon som hört en vildhund/varg/räv rata en död fågel för att det börjat på F? Det är ju precis vad hunden är gjord för att äta, ben o kött :)
Tillagade ben är dock livsfarligt inkl märgbenen som säljs i djuraffärer!

PS så söt hon är Nemi och tycker det är så mysigt att höra när de snaskar så dant :D

Hana_Caena sa...

köper du vanliga vingar från kronfågel eller köper du nått annat?! Gav en liten kycklinghals delad på två när jag gjorde iordning middagen idag.. lät också otroligt gott.. =)

Unknown sa...

Jag bor nära en saluhall där jag köper dem färska, och så fryser jag ner dem två och två.

Unknown sa...

PS och efter ett dygn kommer resterna ut, avföringen blir ljus av kalket, det blir hårda små kulor som säkert tömmer eventuella överfulla analsäckar på vägen ut. Bonuseffekt!
(Har aldrig haft några problem med dem, som tur är).