söndag 30 november 2014

Nemi och jag har lärt oss mer om koncentration.

Igår var vi på heldagskurs hos Eva Bodfäldt. Dagens tema var koncentration - hundens och människans.
Nemi är numera en van kurshund, hon lägger sig på sin filt och kopplar av, trots att den unga labben intill tittar intresserat på henne:


Vi var en blandad skara. Störst var en rottis, Nemi var minst, däremellan en schäfer, några labbar, en miniaussie, en pudel och en dvärgschnauzer.

Situationen känner vi alla igen: vi vill att hunden ska göra någonting, men hundens uppmärksamhet är inte på vårt samarbete utan på en domare på tävlingen, på en intressant doft på träningen, på en annan hund på promenaden.
Vi vill att den (och vi själva) ska fokusera på uppgiften.
Vad behöver vi göra för att förbättra koncentrationen?
Det var temat för gårdagens ovanligt matnyttiga kurs.

Något av det jag fick med mig:
Vikten av störningsträning, och idéer om hur jag ska lägga upp den träningen så att hunden blir maniskt fokuserad på att inte låta sig distraheras :-). Kreativitet är nyckelordet här.
Jag behöver få in mer lek som belöning, ska arbeta vidare med belöninggsloopar av typen lek "bus", följt av slängd godis "varsågod!" följt av "bus", följt av godis ur handen "gott" osv ...
När vi ska börja träna kan jag inleda med "gott" i stället för att kalla till mig hunden ("Zelda kom").
Jag kan belöna en hund som har rätt attityd med en startposition - den jag vill ha när jag går in på planen. Då blir det hunden som drar igång mig, och inte jag som måste dra igång hunden.
Vidare: inte mer än två exakt likadana repetitioner

Och till sist den gyllene regeln:
Inget kommando utan rätt attityd!

Det var en riktigt njutbar och lärorik dag!



3 kommentarer:

Arlo sa...

Suck...så gärna jag skulle ha varit med på den kursdagen.....// BMW

Unknown sa...

Det kommer fler tillfällen! :-)

Jeanett Lemmeke sa...

Låter som en spännande kurs, hade jag gärna varit med på.

Kul att du berättar, jag önskar ännu fler detaljer :-)