torsdag 27 november 2014

Elaka små hundar.

Jag försöker träna "två" ute, med hjälp av husväggar.
Nemi står med ena sidan mot väggen, andra sidan mot mina ben. Det är trångt, hon har äntligen hittat rätt position.
Jag ser ingenting bakåt, nästan ingenting åt sidorna.
Plötsligt kommer en liten Chihuahua inpromenerande i synfältet. Jag stoppar i Nemi en bit hård lever så att hon ska vara sysselsatt, ber kvinnan i andra änden av fexikopplet att ta in sin hund.
Nemi säger "Grvuff" så gott hon kan med munnen full av lever.
"Är de inte snälla?"
Frågar damen.
"Inte alltid mot hundar de inte känner." svarar jag och ber mentalt Zelda om ursäkt.
"Då är de elaka." säger kvinnan förnärmat och drar iväg sin lilla hund.


9 kommentarer:

Eva H sa...

Inte lätt, ber man andra hundägare att inte släppa fram sin hund till ens egen.Vet av erfarenhet att det sällan fungerar, måste ofta "ställa mig ivägen" för den nyfikna hunden. Funderar på att säga att min har rävskabb(även om det är en lögn) Önskar er en trevlig helg

Eva Bodfäldt sa...

Intressant att människor med hundar som tar sig rätten att utan att fråga kommer fram alltid anser att de har mandat att bestämma dagordningen.
- Du är dum som säger så men JAG är snäll.

Samma beteende som på krogen i slutet av kvällen. _ - Jag ska snacka med dig!! - Men jag vill inte!
- Du är dum i huvudet!

Ja, det kan man ju undra!

Eva Bodfäldt sa...

Aj då, förhandsgranskning hade varit att föredra, men du förstår nog andemeningen trots avsaknad av komman mm.

Eva sa...

-Då är del elaka!
Det tyckte jag var en liten rolig slutkläm. Håhåjaja så olika vi är :)

Puppans matte sa...

En vän till mig ropade att hennes hund hade löss när en lös hund kom springande för att hälsa/leka, då fick hon till svar "det har min också så det gör inget". Min väns hund hade inte löss innan detta möte.

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Hundmöten kan man ju träna och komma till rätta med, men med hundägarmöten är det svårare. Man upphör aldrig att förvånas och jag är aldrig riktigt beredd.

Anonym sa...

Min puff har skadat ryggen så jag säger att han är skadad och inte ska hälsa, får till svar, den hoppar inte på små hundar (nähä men någon gång ska väl vara den första...) suck

Håller med hundägarmöten är svåra.

Kajsa sa...

Härom veckan var jag ute med min (okopplade) hund när en man på lååååångt avstånd med en liten bjäfsig hund i flexikoppel vrålandes frågade om min hund var en tjej. Jag försökte först att göra som min kloka hund och ignorera dem men han vrålade igen så jag ropade "ja" tillbaka med förhoppningen att han skulle passera. Istället gick han rakt fram till oss och på behörigt avstånd släppte han ut hunden i hela flexikopplets längd. Hunden rusade fram till Wilda och betedde sig ganska ohyfsat medan husse malde på om hur många hundar han hade haft och bla bla bla. Wilda höll sig nära mig men markerade tydligt ogillande mot den andra hundens påflugenhet ett par gånger innan hon sa till på skarpen, vilket tillhör ovanligheterna. Mannen tyckte sig nu se att min hund bet hans lilla älskling (vilket hon inte gjorde) "och sådana hundar som är så stygga borde verkligen vara kopplade..."

Jeanett Lemmeke sa...


Jobbigt...