fredag 7 november 2014

Från gårdagen:

Igår var det freestyle/heelworkkurs med bästa Carina Persson igen. Vi firade Nemis uppflytt och Zeldas cert. med tårta. :-)
Jag tränade bara på Zeldas starter, ni vet de där 30 sekunderna som kan ha så stor betydelse för hur det går de kommande minuterna.
In på planen, stå (båda). Hälsa på domarna (jag). Sätta igång musiken. Gå några steg (båda), stå igen.
Det är svårt att få till det, trots att det ytligt sett är mycket enklare än det vi gör senare i programmet.

Något jag kommer att omsätta direkt: att ha ett ord för när jag slänger iväg en godis och vill att hunden ska ta den och sedan komma tillbaka omedelbart, ett annat för när jag slänger iväg flera godbitar som hunden ska leta upp. Det första blir "varsågod", det andra "leta". Varsågod följs sedan upp med "gott" (godis intill mig) eller "bus".

1 kommentar:

Anonym sa...

Jättebra du skriver om starten, Jag har inte tidigare förstått hur viktig den är, jag tävlar agility. Nu har jag börjat titta på starten!