måndag 1 december 2014

En del saker som jag trodde var enkla är riktigt svåra ...

Som omvänt lockande. Som vi har tränat såhär:


Zelda ska hålla fast pennan och titta på mig och inte låta sig distraheras av att jag har bitar av en köttbulle i händerna. Inga problem.
Detta har jag nästan aldrig använt eftersom jag inte har förstått vad jag ska ha det till.

Efter koncentrationskursen förstår jag att köttbullen på handflatan bara är en av många många störningar som hunden ska lära sig att strunta i, för att  därmed kunna koncentrera sig på träningen eller tävlingen.
Aha!

Jag har också förstått att jag måste variera störningarna. Kolla vad som händer när jag bara byter greppet  om köttbullebiten:



Zelda har ingen aning om att hon ska fortsätta att koncentrera sig på det vi gör. Hon tror att det bara är när störningen ligger i handflatan som hon ska ignorera den aktivt.
Så nu ska vi störningsträna kreativt.
Tack Eva!

4 kommentarer:

ej hundägare sa...

Blev ganska överraskad när jag läste i Per Jensens bok i kap.19, delen "Hundar är dåliga på omvägar"

Fast vad jag förstår har det inte ngt att göra med Zeldas inlärning här. Dessutom tar hon ju snabbaste vägen till köttbullebiten när övningen ändras. Smart och målmedvetet ;)

Bingolotti sa...

Intressant, bra tip! Ska testas med Bingo o Lyra:-)

Eva Hage o Milo sa...

Härligt att se, jag lär mig hela tiden. =) Tack

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Kul. Ska testa.