torsdag 15 december 2011

Och så har vi varit i Malmö och blivit avvisade från ett köpcentrum...

Vi flög till Malmö, det är riktigt smidigt att ha hundar som reser som handbaggage.
I Malmö gick vi in i ett köpcenter, och blev plötsligt ombedda att omedelbart gå ut, eftersom det fanns en livsmedelsbutik i centret.
Säkerhetsvakten var en stor man i femtioårsåldern med myndig ton.
Jag påpekade att det var svårt att veta att hundar inte var välkomna eftersom det inte stått något i ingången.
"Nej, den är ny, men på de andra ingångarna finns en tydlig skylt."
Sedan ställde han sig tätt intill oss och försökte fösa oss mot utgången.
Under tiden sa han, för att verkligen förklara att vi måste ha vetat att vi gjorde fel.
"Ingenstans i Sverige får hundar vara i köpcenter, så är lagen"
Jag kunde inte låta bli att säga emot, och berätta att det finns gott om gallerior där hundar är välkomna, dock inte in i livsmedelsbutikerna.
När vi väl kommit ut på gatan stannade han med oss ett tag (vi väntade på vårt sällskap som handlade mat), kanske för att förhindra ett återfall i brott.
"Härom dagen", sa han bistert, "Kom det en liten dam som försökte gömma sin Chihuahua under kappan."

Tänk så härligt att inte behöva jaga små damer med pyttehundar på arbetstid!


I avresehallen.


Nemi på väg att somna på hotellet.



Här fick vi inte vara.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Trist, ännu mer trist är att han verkar verkligen ha tagit sitt arbete på största allvar. Men...du kanske såg kriminell ut;)Jag har tyvärr inte fått din och memeas inlägg på FB om mindfulnesskursen och missat halva kursen. Går det att komma med så här sent?

Britt Marie o Rudi sa...

Skönt för honom att komma hem efter en arbetsdag och veta att han gjort sitt jobb. Allvarligt talat, jag häpnar när jag läser ditt inlägg.
I och för sig är det hundförbud precis överallt (utom hos Lantmännen) här i Eskilstuna, så jag skulle aldrig komma på tanken att försöka ta med Rudi in i någon affär eller genom någon galleria. Jag har förstått, genom din blogg, att i Stockholm ser man mer tillåtande på hundar och köpcentrum. Hoppas det tänket sprider sig!

desperat hemmafru sa...

Ja, det är väl märkligt att hundarna inte kan få gå igenom en galleria. Fast jag är mer förundrad åt andra hållet faktiskt. I "min" galleria här i Tyskland får hundarna t om följa med in i klädaffärerna (inte alla men många), vilket man kanske skulle kunna tycka är lite konstigt. Även i Belgien är man väldigt vänligt inställd till att folk tar med sig hundarna överallt. Jag träffade på hundar hos frissan, hos min nagelskulptör, på krogen, på restauranger, i gallerior, i klädaffärer, på apoteket... Att de inte får vara i mataffärerna varken i Tyskland eller Belgien tackar jag i alla fall för. Men jag ogillar sådana där typer som den vakt du beskriver. Antar att du har lite skinn på näsan och det retade väl honom extra ;-)

Anonym sa...

Nemi är för söt.

Anna Stigsdotter sa...

Ja fy för damer som försöker smuggla in små hundar i köpcentra. Och vad bra att väktaren tog riktigt tag i problematiken ;-). Har flera gånger funderat på hur jag ska kunna föra Chali till och från biblioteket i Solna Centrumgalleria när jag vill lämna tillbaka några böcker. Ska göra ett försök nu tror jag, för att se vad som händer.

Olga da Polga sa...

åh ni är modiga ni som vågar gå in utan att vara helt säkra ;-) Jag är så himla feg, så om det inte står tydligt och klart att hundar är välkomna vågar jag inte chansa ... Men, vad kan hända egentligen, för utom att en vakt blir stolt över att ha lyckats :-)

ej hundägare sa...

Hua ja, för dessa människor som med överlägsen kroppstorlek eller position måste visa MAKT (sprungen ur maktlöshet kan jag undra - eller mest brist på ödmjukhet?)

Malin sa...

För oss skåningar är det helt omöjligt att göra ärenden på stan om hunden är med :( Inte bara i Malmö, även i Helsingborg där jag bor. Tråkigt, och konstigt, man kan ju tycka att Skåne med alla sina stora "bondgårdar" skulle vara MER accepterande...

Hanniy wagenius sa...

Det här är så löjligt! I sthlm får du ha hund med dej på Sturegallerian, nk också tror jag? De är dom finaste galleriorna i Sverige och där får man ha hund!
Malmö är gnällstaden nr 1! Finns de något köp centrum där jag kan ha med hunden i denna stad?? Tacksam för svar!