lördag 17 december 2011

Inkonsekvent träning...

Mestadels försöker jag freeshapa (freeshejpa?) det jag vill att hundarna ska lära sig. Jag bytte metod för att lära Nemi att backa runt mig, testar "luring" då man visar vad hunden ska göra genom att locka med en godbit.
Intressant är att hon inte alls verkar förstå vad hon håller på med, jämfört med freeshapingen där hunden måste koncentrera sig på att klura ut vad den ska göra.
Varför tränar vi på just detta? Jo, därför att det ingick i programmet på mässan (fast de som inte kunde fick nöja sig med att gå runt på det enklare sättet, nämligen framåt, vilket hon kan). Vi blev inte klara till uppvisningen, men eftersom vi har börjat så fortsätter vi...

6 kommentarer:

Jeanette sa...

Håller inte riktigt med dig:) Nemi hade vänt om och bara följt din hand med nosen först om hon inget begripit... Duktig är hon!

Britt Marie o Rudi sa...

Imponerande..och vilken fart!

Unknown sa...

Jo, med Nemi går allt fort...

Unknown sa...

PS till Jeanette: vad jag tycker mig se är att hon inte vet vart hon är på väg - hon går runt mig därför att jag styr henne runt, inte därför att hon har fattat att det är det hon ska göra... Får se hur det blir när jag har arbetat bort mina händer och rygg....

Britt Marie o Rudi sa...

Svar: Jo, vi står beredda i startgroparna för fler rallytävlingar...men...det anordnas ju inga...Och de få som kommer upp för anmälan får 200 intresserade till 60 platser, som hände i Fagersta häromveckan. Nästa möjliga tävling är i Boxholm i slutet av feb. sen blir det nästa i maj...Inte lätt att stiga i graderna i den här sporten även om ambitionen finns!

Anonym sa...

Hej Åsa! Det var jätteroligt att se ert inslag på mässan och att ni hade såna problem som jag läser nedan förstod jag inte alls när jag såg er. Ni är suveräna representanter för rasen. Och i den miljön!!! Det där med störningar...ja det känner jag ju också till. Kul att se dig innan också förresten. God Jul på er önskar Karin och bostonbrudarna