onsdag 21 september 2011

Dag 2 - advantage Nemi.

Hej på er. Nu har vi tränat en dag, fyra korta (några minuter) pass per hund.
Idag på morgonen snurrar Nemi utan tecken, så jag har börjat döpa snurren som ska heta "spinn".
Zelda har fortfarande inte klurat ut vad hon ska göra. Om hon inte får något tecken sätter hon sig i fotposition, eller backar. Dock har jag kunnat minska på hjälpen, kör nu med kort targetstick (i början höll jag targeten framför nosen på henne, nu räcker det med att göra en liten sväng med den ovanför hennes huvud).
Vi kör vidare idag, återkommer i morgon!


8 kommentarer:

becca & olga sa...

Oj vad duktig nemi är :) Då hade jag fel, jag gissa på att zelda skulle vara först :D

Unknown sa...

Det är långt kvar.
Nemi snurrar just nu av sig själv, och så berättar jag för henne vad snurren heter. Nästa steg är att jag ska säga "spinn", och då ska hon snurra. Sedan blir det stimuluskontroll - de ska bara göra snurren när de får kommandot, inte annars. Det blir antagligen svårt för Nemi.
Klara är vi när jag kan säga exempelvis snurr, spinn, ligg, sitt, snurr, spinn och allt blir rätt.
Det är dit den vinnande hunden ska ta sig, så det finns gott om tid för Zelda att komma ikapp!
Det är hårt att vara freestylehund, men kul!

desperat hemmafru sa...

Jag blir så otroligt imponerad av ditt arbete med hundarna! Det syns att du och hundarna tycker att det är kul.

Jag blir alltid så nyfiken på vem som står bakom kameran. För det verkar som att du pratar med någon "där bakom". Eller filmar du dig själv? Nyfiken i en strut.:-)

Olga da Polga sa...

så mycket de har lärt sig bara sedan senaste inlägget! Nemi ger inte ett fullt lika "flamsigt" intryck längre? - hon tycks ha kommit ifatt sina impulser ... eller så var det bara så just nu;D

Britt Marie o Rudi sa...

Åsa, kommer du ihåg...motsatsen till "fot"...vad var det? Var det "sack" Frida använde för det momentet? Alltså fotgående på mattes högra sida.

PS. ska du till Mässan i år?

Unknown sa...

Britt-Marie: var det inte "heel"? Jag kommer inte till bokmässan i år (ingen ny bok).
Desperat hemmafru: det är flera personer bakom kameran, jag ber den som är närmast.

Arman sa...

Fin hund:)
Den övningen är jätte rolig, bra filmat med!

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Var det inte "work" Frida sa när hunden skulle vara på höger sida?