måndag 13 juni 2011

Mer om hundmat.

Ja, nu ska jag vara modig och säga något om hundmat igen. Titta på den här förpackningen:

Detta är ett svenskt hundfoder (a taste of Sweden). På framsidan ser vi en tallrik med köttbitar som ser ut att vara älg, det står Elch, Älg, Elk med stora bokstäver, och för säkerhets skull ser vi även en silhuett av en älg och en av en hund.
Slutsatser: detta är hundmat, och den innehåller älgkött.
Det är tredje gången jag köper just det här fodret, hundarna tycker att det smakar utmärkt, men idag läste jag det finstilta för första gången. (Det är ovanligt finstilt).
Av det framgår att innehållet består av kyckling och fläsk till ungefär 95%, älgen står för minst 4%. Jag som trodde att jag hade givit hundarna kött från skogarna...
PS Mina hundar får så varierad mat som jag kan åstadkomma, vilket verkar passa dem utmärkt.

6 kommentarer:

Alithia sa...

Man undrar vad den lilla cirkeln med 93% avser!?

Jag kan avslöja att Qvittra är fortsatt kräsen. Hon kan svälta länge om hon tror att det ska leda till pannkakor, entrecôte eller glass :-) så jag köper en sån där racerblandning för extremt aktiva hundar. I dessa är näringen komprimerad så jag hoppas hon får det hon behöver även på en liten portion!

I övrigt försöker vi hålla henne i hull med ... ehum ... pannkakor, entrecôte och glass :-)

Unknown sa...

Till Alithia
:-)
93 % betyder att det är så mkt kött... tillkommer vitaminer, mineraler och diverse annat som låter betryggande. Skämt åsido har jag inga klagomål utöver besvikelsen över att det faktiskt inte är älg jag ger de små.
Vore roligt att se hur Qvittra ser ut nu när hon blivit vuxen, foto?

Jeanita sa...

Fortsätter man att läsa det fin-
stilta så ser man ju att som alla
konserver så består den av 82 %
vatten??? Vad bindemedlet består av
vill man kanske inte veta. Det värsta är ju att det skall gälla för att vara ett helfoder, med den
proteinhalten 8 % fett 5 % och
kalcium-fosforbalans på 0,4-0,3 %
så tar man sig för pannan!!!
Räknar man ut kilopriset så kan
man gotta till det vanliga fodret
med en klick köttfärs istället.

Elisabeth sa...

Är det inte falsk marknadsföring att så tydligt visa att det är älgkött i förpackningen och så är det bara 4%..??

becca & olga sa...

Det gäller att verkligen läsa ilnnehållsförteckningen ;) Foderföretagen gör allt för att tjäna pengar! ;) Såg bilderna på den badande puffen i inlägget över också, gud så vacker hund och vackra bilder!

jazz sa...

Kattsand
Vi tillhandahåller bästa Kattsand och tillbehör på Hibuddy se Vi har ett stort utbud av tillbehör för ditt sällskapsdjur Snabb leverans och låg fraktkostnad