söndag 26 juni 2011

Kennelklubbens museum i Rinkeby.

Nu har vi varit på museet och sett dels den fasta utställningen, dels specialutställningen om små hundar.
Där finns bland annat porträtt och skulpturer av diverse hundar, återskapade miljöer... Det är precis lagom stort, man hinner se det mesta på en timme.
Rekommenderas!!

Där finns många vackra tavlor med jakthundar.

Minns ni Skomanhunden? Den bor numera på museet.

Kollegan Göran Bodegård har många talanger - här har han målat av en av sina hundar (beskuren bild).

6 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Jag måste erkänna att Skomanhunden säger inte mig något alls! Jag googlade och fick mest träffar på Thore Skogman (!) och så din blogg förstås.
Berätta!

ej hundägare sa...

Och var finns museet?

Unknown sa...

Skomanhunden stod i trappan på en skobutik vid Norrmalmstorg. Generationer (nåja, många) små skoköpare (inklusive min mor och mina barn) har klappat den på vägen upp eller ner i butiken. Kul att den inte har försvunnit i någon container - den har utstrålning!
För museieinstruktioner se mitt inlägg från 8/6!

Britt Marie o Rudi sa...

Aha, tack! Inte undra på att jag inte hört talas om just den hunden!

Unknown sa...

Butiken är numera ett McDonalds...

becca & olga sa...

Vad kul, vill med gå på den där utställningen om damhundar :)