lördag 17 oktober 2009

Klicker för ljudkänslig hund...


När Zelda var yngre började jag klickerträna henne, men fick avbryta eftersom hon blev rädd för ljudet. Nu är hon äldre och tuffare, och jag har tid och ork att börja igen. Den här gången har jag fått tipset att använda ett Pucko-lock (till höger på bilden) istället för en vanlig klicker (till vänster). Trycker man på locket får man ett mjukt, knappt hörbart (för mig) litet klick som nog kommer att passa Zelda perfekt. (Det går även att använda en ficklampa eller liknande - "klicket" kan lika gärna vara ett blink...)
Zelda ska nu dessutom träna tillsammans med Lookie (se tidigare inlägg), vilket kommer att göra det lättare att öva ordentligt. Intet är som ett litet tävlingsmoment i vardagen...
Återkommer med rapporter om hur det går (eller inte går). Ska börja inklickningen idag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen klick är den andra lik... undrar hur klickandet fungerar när många hundar är tillsammans och flera ägare använder sig av klickande. Men det är kanske inte så man använder redskapet. Undrar Ej hundägare

Unknown sa...

Det lär vara så att alla hundar känner igen sitt eget "klick", men vi får väl se hur det blir!

Anonym sa...

Så gjorde jag det igen! Begränsade hundars (i det här fallet) förmåga till min egen! Så lätt att göra utan närmare eftertanke...

Ellas matte sa...

Så smart med puckolocket. skulle jag aldrig ha kommit på själv. Jag vill oxå färna prova på agility med Ella när hon blir äldre

Unknown sa...

Agilityn kör vi utan klicker, det är ju inte så svårt att förklara för hunden vad den ska göra - och så hade vi tränat en hel del på grunden (sitt, vänta, kom, framåt, osv) redan innan. CC är ju väldigt snabba och smidiga, så det ska bli spännande art se hur långt vi kan komma med detta!