onsdag 20 augusti 2014

Vet ni vad en Chi-Chi hund är?

En korsning mellan Chihuahua och kines. Tydligen görs försök att marknadsföra dem som en egen ras. De skulle då ha båda ingående rasernas fördelar, men inga av nackdelarna. Och dessutom vara friskare än en "vanlig" kines eller chihuahua.

Det är intressant att fundera över hur valpköparen tror att detta fungerar.

Ägg (kines) möter spermie (chihuahua).

Ägg:
"Jaha du, du har kommit fram först, men hur är det egentligen med dina gener för ögon? Själv bär jag tyvärr på anlag för PRA, så det vore ju käckt om du inte gör det."
Spermie:
"Nu ska du inte vara sådan. Vi bär alla på PRA anlaget, det är ju vanligt hos chihuahuor också. Men jag bär på väldigt fina färger!"
Ägg:
"Nu rör det här sig ju om en blandrasparning så jag tänker vara mer noga än vanligt. Du kan sticka härifrån."
Spermie:
"Så kan du väl inte göra, jag är ju starkast och bäst och kom fram först. Du måste ta mig!"
Ägg som sluter sitt cellmembran hårdare:
"Måste jag inte alls. Men här kommer en till. Hejdå."

Spermie två:
"Hääär ääär Jaaag!"
Ägg:
"Jag ser det. Men först vill jag veta lite mer om dig."
Spermie:
"Va?"
Ägg:
"Jo, det här är en blandrasparning, så därför måste jag screena er innan jag slår till."
Spermie:
"Det har du rätt i. Jag borde också se till att vara försiktig. Hörde jag att du sa något om PRA?"
Ägg:
"Ja, jag är anlagsbärare."
Spermie:
"Men fy, tur att jag fick reda på det, nu drar jag och hittar ett friskare ägg."

Eller????



9 kommentarer:

Anonym sa...

:-)

Lena sa...

Ja det är fantastisk vad de kan nu förtiden. Jag har hört "Labradoodle" beskrivas som i det närmaste färdig som vårdhund vid födseln och allergivänlig. Man blir oroad...

Anonym sa...

Spel och dobbel...
/ ej hundägare

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Grannen har en blandning av tax och chihuahua. Den ser ut som en tibetansk spaniel med cockerpäls.
Så det kan bli idel överraskningar.

Maria Bexander sa...

Ha ha ha!!! Härligt skrivet!!!

Arlo sa...

Haha, en komedi som kan bli en tragedi....// BMW

Anonym sa...

Vi kan vi människor!
Men hur mycket lär vi oss - egentligen...

Agneta sa...

Hahaha, åh så bra.

Lyckopiller sa...

Bättre göra som jag och skaffa båda raserna istället ;)