tisdag 15 november 2011

Extrem exteriöravel.

Igår hade jag förmånen att få lyssna på Johan Beck-Friis från Sveriges Veterinärförbund. Han talade om hundar som blir sjuka på grund av att vi avlar fram utseenden som inte är förenliga med hälsa.
Ni kan se BBCs kända dokumentär här.
Det mest skrämmande med detta tycker jag är att de som driver på utvecklingen inte gör det med onda avsikter - det är uppfödare som säkert har ett stort engagemang i sin ras och som tycker om sina hundar... Som så ofta blir det ett enormt glapp mellan avsikt och konsekvens.
Tråkigt också om budskapet blir att man inte ska köpa en renrasig hund, just nu svämmar tydligen "shelters" i USA och Europa över av så kallade "designer dogs", det som annars skulle heta blandras rakt av.

14 kommentarer:

Katarina sa...

Det är upprörande hur man ibland prioriterar utseende framför hälsa!

Maud Ayas och Shantis matte sa...

"Härliga hund" gav förra året sitt pris just till en veterinär som uppmärksammat hur den extrema aveln drabbar t.ex. mopsar och bulldoggar, men även shar pei som i en del fall måste göra en ansiktslyftning för att räta ut rynkor som hindrar synen eller päls som växer in i ögonen.
Ja, här möter man ju cocker poo, shabrador och andra blandningar allt oftare. Tycker att synen på blandraser har blivit positivare.

desperat hemmafru sa...

Jag har länge förundrats över denna extrema avel (och har detta till trots en naken hund). Mest upprörd blev jag över en bild på en Basset hound som hade blivit BIS och som hade så korta ben att magen släpade i marken!!! Hur tänker man då liksom? Och så blir jag alltid så ledsen när jag ser alla "nedtryckta" Schäfrar. Faktum är att både i Belgien och här i Tyskland ser du ofta schäferhundar som har kvar sin naturliga benställning. Otroligt mycket vackrare!

Katarina Uggla sa...

Ja dessa ibland mycket okunniga och icke självkritiska uppfödarna har förstört ganska mycket. Tyvärr finns det en hel del uppfödare som vägrar "se" just sina avelshundar, deras ev. brister och arvsanlag. Något att tänka på även med "design dogs", avkomman blir inte friskare än föräldradjuren! Jag har turen att älska en ras som är frisk - whippet! Låga försäkringspremier blir det oxå... Tycker oxå att det är djupt tragiskt när raser delas upp i olika varianter - utställning och bruks... Ta tex en whippet - om den inte håller/kan springa snabbt så är den ju inte heller rastypisk! Tyvärr håller en uppdelning på att ske även inom "min" ras. Nej, mental och fysisk hälsa är prio ett!!

Ewa Ivarsson sa...

Håller helt med, min uppfödare är hederligheten själv, men när naturen spelar ett spratt och ngn avkomma helt plötsligt får en sjukdom som ej förekommit alls i leden hängs hon ut och får utså spott och spe, främst på facebook forumet. Vår collie Maurice drabbades av en autoimmun sjukdom som knappt förekommer i Sverige, när detta blev känt, gick drevet... men hon hade ju aldrig någonsin avlat som hon gjort hade hon vetat att en hane lååååångt bak i leden kanske visade dessa symtom. Så detta med avel är speciellt,och det är hemskt när människan "leker Gud". Tack Åsa för att du tog upp detta ämne.. jag har sett filmen från förr, hemskt! Hälsningar Ewa

ej hundägare sa...

Men vem är det som ytterst bestämmer hur en hund av en viss ras ska se ut??? Ägare? Uppfödare? Domare? Eller är dessa i stort sett samma personer/intressenter?

Thomas Notini sa...

Min Mamma sade alltid att "byrackorna" är friskast, eftersom de har mindre av inavel. Hur som helst, ett visst mått av styrd avel har väl funnits så länge hunden varit domesticerad. Men de som låter avla fram extrema utseenden, som platta nosar, måste på något sätt handla mot bättre vetande. Det kan inte behövas mycket fantasi för att inse att det i längden leder till problem och patologiska tillstånd hos hunden.

becca & olga sa...

Usch, finns knappt ord för detta tokeri!

Unknown sa...

Till "Ej hundägare" - såvitt jag förstår är det rasklubbarna via Kennelklubben. Problemet verkar vara att om det t.ex. står "Kort nos" så är det rätt godtyckligt hur kort den korta nosen ska vara. Så kort dom möjligt?

Något jag inte visste är att bulldoggar och andra trubbnosiga hundar även har en mycket trång luftstrupe så att det är svårt för dem att få i sig den luft de behöver. Det händer att de dör under flygtransporter eftersom luften på flyget innehåller mindre syre än vår vanliga luft, och att tikar kvävs under förlossningen eftersom de inte kan få i sig det syre som värkarbetet kräver...

Olga da Polga sa...

usch det är sorgligt och upprörande ...
Jag blir så ledsen varje gång jag hör "vurmarna" mena att det är så här dessa hundar "SKA" se ut. Indirekt menar de ju då/ eller iallafall har de accepterat - att det är meningen att dessa raser ska ha svårigheter att få vara sunda och friska och bete sig naturligt ...

Önskar mig en mops någongång som komplement till mina beniga flygödlor - så jag dömer inte ägarna och älskarna av olika drabbade raser - tvärtom - jag vet hur det är att "vara kär". Därför är det ännu sorgligare att ägare skall vara de som blir budbäraren fast man inget hellre vill än att den hund man älskar skall få vara frisk och leva för evigt

Unknown sa...

Till Olga da Polga: i slutändan kan man ju säga att det är valpköparna som har makten. Det finns mopsuppfödare som nu avlar på hundar som inte har nosen bakom ögonen i profil, den som köper en mops kan ju stödja en avel som går mot sundare hundar...

Olga da Polga sa...

exakt vad jag ville få fram :-)

Anonym sa...

Det är utställningsvärlden och domarna som sätter riktningen på aveln. Premieras en viss typ, så blir den rådande.
"Min" ras Afghanen liknar nu mera får än hund. Vilket resulterat i att Afghanen blivit bara showhund mer eller mindre.
Få törs anta utmaningen att upptäcka vilken underbar sällskapshund Afghanen eg. är.
Valpköparna kan ju bara köpa det som finns. Drar alla uppfödarna åt samma håll så finns det bara en sort, rätt eller fel!
Ej hundägare är på rätt spår.
Ägare, uppfödare och domare är ofta samma intressenter och har här ett stort ansvar.

ej hundägare sa...

Tack catdogs! Precis vad jag tänkte! Om än drastiskt uttryckt: En hel del inavel råder mellan hundägare-uppfödare-domare.