fredag 28 oktober 2011

Varför????

När Zelda vill in/ut genom en stängd dörr inne i lägenheten sätter hon sig tätt intill dörren och kastar menande blickar på närmaste människa. Nemi springer fram och tillbaka, gläfser, krafsar på dörren, skäller. "ÖPPNNA! NU!"
Här kommer mysteriet: Ingen av hundarna har någonsin visat att de vill ut ur lägenheten. Det kan förstås bero på att jag inte ser ytterdörren om jag inte är i hallen, men vanliga hundar brukar kunna lösa det problemet (skälla högre, krafsa intensivt).
Så i förmiddags hittade jag en liten Nemilämning på golvet. Det händer nästan aldrig - hänger inte ut henne - det som intresserar mig är bara att det händer alls. Jag har varit hemma hela tiden - varför säger de inte att de behöver gå ut?

Eller om man vänder på frågan - hur kommer det sig att alla mina tidigare hundar har hittat ett välfungerande sätt att förklara att de behöver gå ut, alldeles av sig själva?

12 kommentarer:

Katarina sa...

Kanske kan et bero på att du går ut med dem så ofta så att de inte har funnit det nödvändigt att hitta en strategi för att bli utsläppta.

Gudrun sa...

Håller med Katarina! De kanske väldigt sällan behöver påkalla din uppmärksamhet och därmed inte sett sambandet. Skulle önska att Alfons hade ett lite mer subtilt sätt att säga att han vill ut. Vi har rätt rejäla rivmärken på dörren (även på utsidan)! Har tänkt så många gånger att jag ska sätta upp en ringklocka eftersom han nog inte har svårt att dutta på den - stor träffpunkt ;-). Det gäller bara att kunna släcka ut den väl inarbetade vanan...

Anonym sa...

Nemis hundbajs är ju nästan gulligt. Har du pyttepåsar?

[Anna] sa...

Jag tror olika hundar har jätte olika sätt att säga till och som andra skriver så kanske dom aldrig har behövt det förut.. Min kines han pep om han var nödig, så gjorde han första natten hemma vid 8 veckor och hela livet. Min lapphund Bilbo han börjar provocera andra hundar om han är nödig, alternativt hittar på annat f*nskap. GImli är för liten(inte riktigt rumsren ännu) Och Dante han säger aldrig till, han har aldrig behövt säga till och då gör han det inte heller. Men du kanske kan klicka in att Nemi gör någonting när hon vill gå ut? DOck kan det hända att hon vill gå ut för skojs skull inte bara för att hon måste. Knepigt sånt där :)

Olga da Polga sa...

åh ja det undrar jag också! Varför gör några så istället? Två av mina gör likadant!

becca & olga sa...

Olga har lite svårt att säga till ibland med, då hon är kissnödig frm allt. Men då hon är bajsnödig skriker hon. Så man får vara vaksam på små signaler då hon börjar bli kissnödig! Det katarina sa lät faktiskt intressant, kanske är det som är problemet här, för Olga är jag ju ute med väldigt ofta!

Anna sa...

Ingen av mina 4 kineser säger till när dom vill ut. Den äldsta kan sitta och stirra på mig om det är riktig panik - om hon drabbas av akut diarré tillexempel, men det finns även andra tillfällen då hon kan "stirra ut mig" så jag får helt enkelt chansa. Stirrar hon på mig och jag börjar gå mot ytterdörren och hon snabbt är ute i hallen, då vet jag att hon är nödig.
För min del tror jag att det är som Katarina skrev, jag har alltid gått ut med mina hundar ofta, eller med så täta mellanrum att de aldrig behövt någon anledning att lära sig att säga till när de behöver ut.

Unknown sa...

Skulle vara intressant att höra av fler kinesägare - Jeanett på kennel Jean Dark som föder upp doberman, dvärgpinscher och kineser berättade att hennes kineser inte heller säger till på samma sätt som de andra hundarna.

Unknown sa...

PS till Anonym: ja, jag har ofta små färgglada bajspåsar...

Eva sa...

Min kines säger aldrig till. Min pudel däremot går till varenda dörren för att gå ut på baksidan.

Anonym sa...

det är samma lika med mina tre kinestjejer (har aldrig varit så med någon av mina andra hundar (ej kineser)
en annan som har två kinestikar och en som har en liten kinesflicka, har det likadant
medan en som har en flock på tre kineshannar, har tre hundar som tydligt talar om när det är dax att gå ut...

Pennys matte sa...

Med Penny, som vi ju fick som vuxen, är det så att hon aldrig signalerar och jag misstänker att det beror på att vi räknar ut när hon behöver gå ut så hon inte lär sig att säga till. Hon har en otrolig blåsa tror jag. Dessutom kissar hon på uppmaning när det är kort om tid. Otroligt!