lördag 22 oktober 2011

Lärorik kväll igår!

Ojoj!
Som ni vet gick det i stort sett bra, Zelda höjde sin poäng marginellt, och Nemi tog sin uppflyttningspoäng så nu kommer även hon att få sätta FD1 framför sitt officiella namn!
Grattis Nemi!
Jag har lärt mig massor. På plussidan - utdrag ur domarprotokollen för Zelda: "Väldigt snygg start" "Otroligt bra inledning". Sedan gick det utför. När jag skulle skicka iväg Zelda runt flaggan gjorde jag det precis i riktning mot kycklingen som jag hade lagt precis utanför ringen. Zelda trodde att vi var klara och rusade förbi flaggan, mot sin belöning.
"ZELDA!!! KOM HIT!!!"
Och vet ni vad - hon stannade och kom tillbaka! Vilken hjältinna! Trots hennes utflykt tog vi uppflyttningspoäng och förbättrade totalpoängen med några tiondelar. Nu tycker jag att vi faktiskt är mogna för klass tre nästa år.
När det blev Nemis tur, efter många timmars väntan, var jag inte så koncentrerad som jag borde ha varit: glömde att hälsa på domarna, tappade bort mig i koreografin (den är på 50 sekunder)...
Detta har jag lärt mig av gårdagen
1. Planera transporterna ordentligt. Vi fick vänta nästan en halvtimme på en taxi, vi stod på gatan, hundarna frös. Sedan hamnade vi mitt i rusningstrafiken. Sedan visade sig Riksten ligga längre bort än jag trodde. När vi äntligen kom fram visade det sig att Zelda o jag hade startnummer 1, det var knappt att vi hann, ingen av oss hade riktigt hämtat oss efter transporten.
2. Skicka aldrig iväg en hund i den riktningen som godis/leksak lígger, särskilt inte om handtecknet för "spring runt" är detsamma som för "Varsågod - nu är vi klara".
3. Hitta bättre rutiner för att bibehålla fokus när vi har ett högt startnummer.

Inte dåligt för en tävlingseftermiddag.
Bild: Nemi och jag väntar på vår tur. Kanske kommer även en video....
Tack Linda och medarbetare som arrangerade - superlyckat!

6 kommentarer:

Anna Stigsdotter sa...

Grattis till det som funkade bra! Men mest grattis till orken och engagemanget! Du verkar brinna för detta :-) Kan berätta att Chali igår var med på en fotografering för tidningen Härliga Hund. Tillsammans med två andra valpar och tre vuxna hundar fick han visa hur hundar tar kontakt och kommunicerar naturligt när de inte är kopplade. Blev tillfrågad av ledaren för valpkursen som vi går. Det var jättekul!

Mari sa...

Grattis till lyckade resultat, trots allt strul. Trodde faktiskt inte att du skulle komma, när du var så sen. Jag hade aldrig lyckats samla mig och taxarna så snabbt som du och Zelda kom i ordning. Men dina hundar är ju så himla coola.

Olga da Polga sa...

men åå GRATTISGRATTISOCHHURRA!!!
ojj, jag hade aldrig fixat att starta som nummer ett utan att först ha "landat" - vilken tur ni kunde det!!

Maria sa...

Grattis till er alla 3!!! Nästa gång kan jag köra och ta hand om kycklingen så slipper du några stressmoment.

desperat hemmafru sa...

Oj vad duktiga ni är och vad kul att ni nådde uppsatta mål! Det är bra när man kan lära sig av de situationer som uppkommer. Ni närmar er proffsnivå med en rasande fart!

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Ja,logistiken är ju en stor del av dagen. Mycket att ha koll på. Beundransvärt att tävla med två hundar på samma tävling. Grattis till framgången.