onsdag 23 december 2009

Slutsåld i bokhandlarna...


Nu ringer människor jag känner och undrar hur de ska kunna få tag på en bok - den verkar redan ha sålt slut i alla fall i flertalet bokhandlar i Stockholm och Uppsala.
Det är både uppmuntrande (folk vill ha boken) och frustrerande (de hittar den inte, och köper antagligen därför en annan som julklapp...)
Ett skäl kan vara att den som ger ut en bok i en ny genre (eller som i mitt fall en bok i en gernre som inte finns) betraktas som en högriskförfattare igen (vem vet om ngn kommer att vilja ha boken). Därför tar bokhandlarna inte in så många ex. De butiker jag varit inne i har haft små höger om fem eller tio exemplar, uppställda bland hundböckerna. Förlaget har klassat boken som "psykologi" - kanske räcker det med att ha en hund på omslaget för att bli omedelbart omklassificerad i handeln...

5 kommentarer:

EB sa...

Ha,vilken tur att jag beställde den från Adlibris i lördags och fick den igår. Har nu läst mer än halva - UNDERBAR!
God jul önskar Ellinor, wachtelhundsägare

Unknown sa...

Fick ett mail:
Igår fanns det en liten hög bland hundböcker på Hedengrens och en liten hög bland ny facklitteratur på NK bokhandel
Tack!

Anonym sa...

Har just läst ut boken om Zelda (lånade den på mitt bibliotek) och har stärkts i min övertygelse att jag ska köpa mig en hund - har aldrig haft en, men nu, snart...
Tack för en intressant bok!
Ingrid (än så länge bara undulatägare)

Anonym sa...

Fick den i julklapp och har läst ut den idag. Helt underbar bok som gett mig mycket då jag känner igen min egen lilla puff i Zelda. Boken har gett mig självförtroende att låta min lilla hund få vara den hon är. Tack!/Maria och puffen Kitty

Unknown sa...

Till Maria. Tack för din kommentar - och tänk att det kan vara så svårt... Hälsa Kitty!