söndag 20 december 2009

Att sköta en puffpäls: ett hantverk.


Igår var jag på kurs hos Catalina Gustafsson (http://catalina.dinstudio.se) - temat var puffpälsen och dess skötsel. Jag hade hört mycket gott om Catalinas kurser, och blev inte besviken. Dels fick vi med oss många goda råd, tips och knep, vilket var väntat. Vad som kom som en glad överraskning för mig var att vi även fick en filosofi för livet med en hund med en päls som kräver särskild omsorg.
Catalinas motto är "less is more" - inga särskilda produkter till vardags - då ska hunden bara vara ren och förstås fri från tovor. Det ger pälsen de bästa förutsättningarna att växa sig stark, lång och frisk. Sedan, när det blir utställningsdax - då kan man göra det där lilla extra som får hunden att se alldeles fantastisk ut.
Det var bra att få höra att en puff inte kan badas för ofta - det är som med det egna håret - flera ggr i veckan är inget problem. Har också lärt mig att jag kan föna med varmare luft än jag gjort hitintills, och att det finns fiffiga grepp som gör att man kan få händerna fria även med en handfön...
I bild: Catalina och Brandon, en charmig femmånadersvalp från Sun-Hees kennel som var demohund 1 ...

Inga kommentarer: