måndag 27 december 2010

Freestyletrick/targetstick.

Här se ni hur Zeldas hopp genom armen har utvecklats (se onsdagen 22/12 om ni vill se hur vi började). Targetsticken är borta nu när hon vet vad hon ska göra, och jag har börjat lägga på ett kommando, samt belöna framåt för att få fart. Nu ska hoppet göras högre, och så ska vi ta itu med andra armen också...


Nemi ska äntligen få lära sig att arbeta med targetstick. Eftersom hon är van vid operant träning så biter hon i den, puttar på den, prövar det hon kommer på. Att det är nos mot grön plupp som ger klicket har hon inte upptäckt än... (även detta tycker jag är svårare än det ser ut...) Om ni undrar varför jag väntat så länge med detta så är det för att bromsa mig själv - Nemi är så snabb och energisk att det har verkat klokt att verkligen nöta in grunderna - sitt, ligg, vänta osv..- innan vi börjar med annat.

5 kommentarer:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Ytterligare en fin serie. Tack för en tydligörande film om hoppträningen.God fortsättning på Julhelgen.

Britt Marie o Rudi sa...

Kul att se någon annan som jobbar med targetstick. Jag och Rudi tycker faktiskt att det är när den kommer fram som det blir som roligast och mest fart på träningen. Snyggt hoppat, Zelda!

Unknown sa...

Kineser är oftast viga och eftersom de är lätta i kroppen i förhållande till sin storlek hoppar de högt utan större ansträngning. En av fördelarna med freestyle är att man kan bygga på sin egens hunds styrkor, så vi får väl se om vi kan få till ett anslående hopp... Undrar hur högt hon kan tänka sig att hoppa...

Gudrun sa...

Duktiga ni är! Vad händer om du tar bort hjälpen helt, d v s bara sätter ut vänsterarmen som båge? Tror du inte att hon går runt utan att du leder henne med högerarmen? Det tror jag!

Anonym sa...

Nemi är sååå söt