måndag 6 december 2010

Mitt och ditt...


Idag var det kyklingvinge till frukost igen. Zelda måste ha testat boakonstriktormetoden för hon tog sin vinge, gick ut i hallen, pep till, och kom sedan tillbaka utan vinge.
För Nemi tar det mycket längre - hon tuggar och tuggar, trots att jag underlättar för henne genom att skära jack i det sega skinnet och att slå av benen på några ställen.
Jag är helt säker på att Zelda gärna skulle trycka i sig en vinge till, men hon gör inget försök att ta ifrån Nemi den motspänstiga frukosten som dinglar än från den ena mungipan, än från den andra.
Bilden visat Nemi som äter, och Zelda som håller sig på ett icke-stressande avstånd. Så har det alltid varit - Zelda tar aldrig ifrån Nemi något som Nemi har, däremot kan hon markera att Nemi inte får ta en leksak eller mat som Zelda har hittat först, eller som Nemi inte hunnit fram till. (Kycklingvingen syns bättre om man klickar på bilden).

10 kommentarer:

Katarina sa...

Våra hundar skiljer också på min och din mat och det är väldigt skönt!

Blir så intresserad av det här med kycklingvingar - har inte vågat testa ännu så jag måste fråga: är det färska kycklingvingar du ger dem? Eller har de varit frysta först? Finns det ingen risk med bakterier?

Unknown sa...

Hej!
Jag brukar köpa ett kilo, och så fryser jag ner dem två och två. När det gäller bakterier är det mest mina egna händer, kniv och skärbräda som jag är försiktig med - hundarnas magar är inte alls lika bakteriekänsliga som våra...

Anonym sa...

Hej!

När jag var barn och vi hade hund fick jag lära mig att aldrig ge hunden kycklingben, för det skulle vara farligt eftersom kycklingben kan skada hundens mage, eftersom de blir vassa när man biter sönder dem. Är detta bara en myt kanske?

Katarina sa...

Tack för info! Då skall jag göra det också! har förstått att brosk är så nyttigt och benen blir ju bara farliga efter att de har tillagats.

Anonym sa...

Förr var ben av får, fisk och fågel förbjudna för hundar men dagens kycklingben är så mjuka att de inte är farliga, särskilt inte som råa.

Hos oss rövar den yngre tuggbart av den äldre, som låter det ske. Men det gäller inte maten, inte sedan den äldre slutat lyfta ut och sortera allt på golvet. De borde antagligen få äta i var sitt rum för att få äta i egen takt...

Unknown sa...

Oj. Om Nemi försökte ta något tuggbart från Zelda så skulle hon bli strimlad.
(Inte bokstavligt, men Zelda har inga problem med att försvara det som är hennes. Hon har vräkt omkull Nemi några gånger med ett avgrundsvrål, och plockat fram tio reservtänder som glittar vasst mot hennes mörka läppar. Efter det vågar Nemi knappast titta åt Zeldas håll medan hon äter/tuggar. Välanpassad som hon är så har hon inte bitit Nemi (i alla fall inte så att det blev några märken, första gången tittade jag väldigt noga), men hon är mycket tydlig i sin kommunikation, om mam ska säga så...)

Puppans matte sa...

Då har jag lärt mig något nytt i dag igen, det står så mycket intressant, läsvärt och roande på denna blogg. Nu ska det bli råa kycklingvingar till "Fredagsmys" för hundarna.

Unknown sa...

Jo, såvitt jag förstår blir inte kycklingben vassa när de är råa. Jag ger inte hundarna stekta eller grillade fågelben.

Hana_Caena sa...

Har också hört det där med kycklingbenen att man INTE ska ge av F-djuren.
Men också att det var gammalt då man lät kycklingarna bli MYCKET äldre.
De kycklingar som slaktas nu är så unga att benen inte HINNER bli hårda..

Ska nog försöka övertyga pojken om att vingar till killarna skulle vara intressant och givande för dem =)

Anonym sa...

Så bra att Zelda visar tydligt vad hon vill, det underlättar för Nemi!